Fra benzin- til elbil: Hvad skal der til?

Hvordan modtager ejere af benzin- og elbiler forslaget om gratis ture over Storebælt til elbiler?

Bjørn Petersen (venstre) ejer en benzinbil og pendler mellem Ringsted og Odense, mens Nicky Laurent pendler mellem Sønderjylland og Søborg i sin elbil. (Foto: Alex Berg © DR Nyheder)

Venstre og Radikale Venstre vil gøre det gratis for elbiler at køre over Storebæltsbroen og gøre afgifterne på opladningen af elbilerne væsentligt lavere.

Hvorfor? For at få flere danskere til at droppe benzin- og dieselbilerne til fordele for de eldrevne.

DR Nyheder har været et smut forbi Storebælt for at høre danskernes mening.

Ladetid er spildtid – eller hvad?

I 2019 kørte der i gennemsnit dagligt 41.500 biler over Storebæltsbroen, viser tal fra Storebælt.

Bjørn Petersen arbejder som socialrådgiver og er én af de mange danskere, som dagligt pendler over broen, når han kører mellem Odense og Ringsted.

Han er venligstemt over for forslaget og vil gerne skifte benzinbilen ud med en elbil. Der er dog andre forhold end prisen på broen, der afholder ham fra det - blandt andet elbilernes lange ladetid.

- Næste skridt skulle så være, at en elbil var lige så hurtig til at lade op, som en benzinbil er om at tanke, siger han og tilføjer:

- Jeg har ikke tid til at holde 30-45 minutter på en tankstation for at lade en elbil. Og dem, der kan køre hele strækningen, er for dyre.

Det er dog ikke alle, der mener, at ladetid er lig med spildtid.

Nicky Laurent er softwareudvikler og pendler mellem Sønderjylland og den københavnske forstad Søborg.

Den 320 kilometer lange køretur betyder, at han er nødt til at lade på vejen. Han fortæller, at efter 40 minutters opladning kan bilen køre 280 kilometer. Og ladetiden bruger han på det, han alligevel skulle klare.

- Så går man lige på toilettet, får lidt at spise og en kop kaffe, og så er der hurtigt gået 30 minutter, siger han.

Sparer 800 kroner om måneden

Selvom Venstre og Radikales forslag indtil nu både indeholder lavere afgifter på elbiler samt gratis ture over Storebæltsbroen og nedsat elafgift på opladningerne, er det ikke dét, der skal til for at få Bjørn Petersen til at skifte benzinen ud med el.

- At jeg kan få alt det gratis, hvis jeg køber en grøn bil, er ikke fyldestgørende, siger han og tilføjer:

- Det er prisen på bilen, der er afgørende for mig. Men hvis der var flere steder, man kunne lade sin elbil, ville det også gøre en stor forskel.

Og netop flere ladestandere til elbilerne er et af punkterne i forslaget. Bliver forslaget gennemført, kommer der ladestandere til elbiler på samtlige rastepladser og tankstationer langs de danske veje.

Elbilejer Nicky Laurent ser flere fordele ved forslaget. Det vil give mere luft i hans økonomi, og samtidig tror han, at det vil få flere bilister til at skifte benzinen ud med el.

- Jeg ville jo selvfølgelig synes, at det var perfekt, da det jo hjælper min økonomi. Men jeg kan også sagtens se, at det kan hjælpe en masse mennesker til at vælge elbilen: Lavere afgifter på opladning og ingen benzinudgifter, siger han.

Hvis forslaget gennemføres, står Nicky Laurent til en månedlig besparelse på cirka 800 kroner.