Fra i dag bliver din cigaretpakke... grumset grøn?

Cigaretpakker må ikke længere være i klare farver, men skal alle produceres i samme neutrale emballage.

Tobaksproducenter skal fra torsdag producere cigaretpakker, snusdåser og andre tobaksprodukter i den samme neutrale emballage. Grafik: Katrine Holst Nielsen

Rettelse: Tidligere stod der, at der i Australien var sket et fald i salget af cigaretter på 0,5 procenter over tre år. Dette er ikke korrekt. Der er i stedet tale om, at andelen af rygere faldt med 0,55 procentpoint over tre år. Artiklen er også opdateret med et citat mere fra Tine Marie Andersen.

Blå Kings, røde Marlboro eller grøn Cecil.

Det er slut med branding og karakteristiske farver på cigaretpakkerne.

Fra i dag, den 1. juli, skal cigaretpakker, snusdåser og andre tobaksprodukter nemlig produceres i den samme grumsede, grønne farve.

Det sker som et led i den nationale handlingsplan, som skal forebygge børn og unges rygning.

Farven på pakken skal især få børn og unge til at holde sig fra at købe den første pakke, idet selve emballagen ikke vil være ligeså smart og fashionabel.

Det siger Niels Them Kjær, der er projektchef for tobaksforebyggelse hos Kræftens Bekæmpelse.

- Tobakindustrien har brugt de her farver og udtryk som reklame og branding. Hvis du er den økologiske type, kan du købe en pakke med et mere råt og ubleget look, hvis du er den lidt smarte type, så findes der en pakke, som har den samme farve som Ferrari. Det er tilfældigvis det samme cigaretmærke, som sponsorerer netop Ferrari i Formel 1, siger han.

'Cigaretpakker er accessories'

Mindre begejstret for tiltaget er Tine Marie Andersen, som er direktør brancheorganisationen Tobaksproducenterne. Hun kalder det et symbolsk tiltag, som fratager virksomheder deres kommercielle rettigheder over et produkt.

- I forvejen ejer producenter reelt kun 35 procent af pakken, fordi den blandt andet er dækket med sundhedsadvarsler. Derudover er der også lovkrav til den del af pakken. Så der er en yderst begrænset brandeffekt på en cigaretpakke, siger hun.

Udover den neutrale farve skal producentens navn stå i ens skrift på det samme sted på pakken.

Læge og professor på Københavns Universitet Charlotta Holm Pisinger er den første forsker i tobaksforebyggelse i Danmark. Hun er glad for tiltaget, da hun mener, at cigaretpakker hidtil er blevet designet, så de snyder forbrugeren.

- Designet bliver brugt til at manipulere rygere til at tro, at cigaretterne er sundere, mildere eller slankende. Neutrale tobakspakker fjerner de her falske formodninger, siger hun.

De franske cigaretpakker har været en inspirationskilde for den danske emballage. Her fremviser sundhedsminister Magnus Heunicke (S) en fransk pakke, da et bredt flertal præsenterede ny tobaksaftale tilbage i december 2020. (Foto: Philip Davali © Ritzau Scanpix)

Hun påpeger, at det især er unge, som bliver lokket af farverne på pakken.

- Den neutrale emballage er meget målrettet unge mennesker, for det er særligt dem, som bruger forskellige cigaretpakker til at brande sig med, efter hvilken vennegruppe man har. På den måde er cigaretpakker accessories, man flasher ligesom en mobil eller håndtaske, siger Charlotta Holm Pisinger.

Det er Tine Marie Andersen ikke enig i.

- At cigaretpakker skulle være designet til at få rygere til at tro, at cigaretter er sundere, mildere og slankende, er rent ud sagt noget vrøvl. Både EU- og national lovgivning har for flere år siden forbudt sådan en form for markedsføring, siger hun.

Ekspert: Det virker i Australien

Flere lande har allerede indført de neutrale cigaretpakker. Det gælder blandt andet Frankrig, Norge og Australien, som allerede indførte den neutrale emballage i 2012.

Her faldt andelen af rygere med 0,55 procentpoint over en tre årig periode, hvilket svarer til omkring 108.000 færre rygere

Udover den australske undersøgelse er der ikke lavet andre, som viser, hvor stor effekt tiltaget har. Men Charlotta Holm Pisinger forklarer, at der samtidig var en stigning på 78 procent i antallet af opkald til rygestoplinjen i Australien, umiddelbart efter at man indførte neutral emballage.

- Neutrale tobakspakker har den virkning, at rygere opfatter cigaretterne som mere usunde og med en dårligere smag. Vi ved også, at man kigger i længere tid på advarselsbillederne på en neutral pakke, fordi der ikke er alt det forstyrrende farve og tekst, siger hun.

Tine Marie Andersen, direktør for Tobaksproducenterne, mener dog, at der mangler forskning, som reelt viser, at det netop er tiltag som for eksempel den neutrale emballage, der nedsætter andelen af rygere.

- Vi skal jo også indregne den tendens, at andelen af rygere falder år for år i takt med en højere grad af sundhedsbevidsthed og oplysning. Man er nødt til at måle på tiltag særskilt. Det er også derfor, at jeg stiller spørgsmålstegn ved den reelle effekt af det her tiltag, siger hun.

De cigaretpakker, som allerede er produceret, kan sælges frem til april 2022, så forandringen vil ikke kunne mærkes allerede fra i dag.

Facebook
Twitter