Fra på tirsdag kan Gorm og tusindvis af andre borgere ikke komme på netbank

Omkring 300.000 danskere har stadig ikke fået MitID.

59-årige Gorm Jakobsen skyndte sig ned på borgerservice torsdag, da han havde set på tekst-tv, at adgangen til netbank ellers snart ville være lukket. Illustration: Morten Fogde Christensen

Rettelse: Digitaliseringsstyrelsen har henvendt sig til DR og præciseret, at det er muligt at få MitID uden pas og kørekort. Artiklen er opdaeret.

Gorm Jakobsen har egentlig vidst længe, at han burde få oprettet MitID - han har bare ikke fået gjort noget ordentligt ved det.

I hvert fald ikke før han torsdag morgen åbnede tekst-tv, hvor han kunne læse, at fælden snart klapper.

Hvis ikke han og de tusindvis af andre borgere, der stadig ikke har MitID, får oprettet et, kan de fra på tirsdag ikke logge på netbank.

- Så var det på tide, at jeg kom afsted, siger 59-årige Gorm Jakobsen, der er førtidspensionist.

Han er strøget ned på Københavns Borgerservice efter selv og med hjælp fra venner at have forsøgt sig med oprettelsen af MitID - uden held.

- Jeg har haft tre forskellige til at prøve at hjælpe mig, som heller ikke kunne finde ud af det, siger han.

MitID erstatter NemID, og den proces har været i gang mere end et år. Til trods for det har omkring 300.000 borgere stadig ikke fået oprettet sig på den nye digitale signaturtjeneste.

Ud af de 300.000 bruger en tredjedel dog slet ikke netbank, oplyser Finans Danmark.

På flere af de offentlige digitale selvbetjeningstjenester som borger.dk og digitale postkasser vil man også efter på tirsdag kunne komme på med NemID. Men der vil være forsyningsselskaber, der ligesom netbank kræver, at man bruger MitID.

Undervurderet behov for hjælp

Torsdag morgen er det dog langt fra kun Gorm Jakobsen, der har brug for hjælp ved borgerservice på Vesterbro. Køen til digital assistance er lang.

- Jeg tror ikke, man kan få en tid, siger Jakobsen, der ikke har fået bestilt tid hjemmefra og derfor må stille sig bagerst i køen.

- Hvor lang tid det tager, har jeg ingen anelse om. Hvis det tager fire timer, gider jeg ikke stå i kø.

Hvad gør du så?

- Så må jeg komme igen på mandag klokken syv om morgenen eller et eller andet... Det bliver jeg nok nødt til, siger han og bliver stående i køen.

Gorm Jakobsen er ikke så ferm med det teknologiske, men også andre, som er mere rutinerede med en smartphone, har oplevet problemer med MitID.

Thomas Hildebrandt, der er professor på Datalogisk Institut ved Københavns Universitet, måtte ty til de sociale medier for at få hjælp, da han skulle oprette sit eget NemID. Og han er vel at mærke professor i softwareudvikling.

- Man har undervurderet behovet for at blive holdt i hånden og hjulpet. For det er en kompleks syvtrins-ting, man skal igennem for at identificere sig selv, siger han.

Han påpeger, at det kan få ganske alvorlige konsekvenser for nogle af de mennesker, der ikke får oprettet MitID før tirsdag og dermed mister adgangen til netbank.

'Bump på vejen'

Selvom adgangen til netbank ryger for nogle, vil der stadig komme løn på kontoen, betalingsservice-aftaler vil køre videre, og man kan bruge sit betalingskort som hidtil, understreger Michael Busk Jepsen, som er digitaliseringsdirektør hos bankernes interesseorganisation, Finans Danmark.

Michael Busk-Jepsen er digitaliseringsdirektør i Finans Danmark. (Foto: © Olafur Steinar Gestsson, Ritzau Scanpix)

- Hvis man i en periode ikke har MitID, så opfordrer vi til, at man kontakter sin bank, hvis man har brug for at få lavet betalinger eller andet, siger han.

Bankerne har været en stor del af implementeringen af MitID, fordi det har været dem, der har henvist kunder til løsningen, når det var deres tur til at oprette sig. Generelt synes Michael Busk Jepsen, at processen er gået "fornuftigt", i betragtning af hvor stor og kompleks en opgave, der er tale om.

Men han anerkender, at der har været "bump på vejen" med blandt andet lange køer til borgerservice og telefonisk hjælp.

- Det har helt naturligt og helt forståelig givet frustrerede brugere, siger han.

'Mopset' på borgerservice

Da Gorm Jakobsen endelig kommer op til skranken på Borgerservice, får han efter eget udsagn at vide, at han ikke kan få hjælp, fordi han hverken har et gyldigt pas eller kørekort med.

Begge dele er udløbet - Gorm Jakobsen har efter eget udsagn ikke haft brug for hverken det ene eller andet i 15 år.

Da han modtager den melding på Borgerservice torsdag morgen, bliver han med egne ord "lidt mopset".

- Jeg troede, det var nok med sygesikringsbevis, men det var måske også mig, der skulle have tænkt mig mere om. Jeg har stået i kø i en time, så jeg bliver lidt træt af det, siger Gorm Jakobsen.

Han er lidt ærgerlig over, at han er kommet til at lade nogle af frustrationerne få frit løb overfor en medarbejder i Borgerservice.

- Jeg kan jo give medarbejderen en undskyldning, hvis det er den samme, næste gang jeg kommer. Men jeg er nok ikke den første, der har været lidt mopset.

Digitaliseringsstyrelsen oplyser til DR, at det er muligt at få MitID uden pas eller kørekort. Det kræver, at man kan vise to af de følgende dokumenter; sygesikringskort, personattest, dåbs- og fødselsattest eller bopælsattest udstedt i Danmark eller Grønland.