Fra solseng til skrivebord: Sådan kommer du i gang efter sommerferien

Du vender bedst tilbage på jobbet efter ferien med mange pauser og en stille opstart.

Har du brugt 14 dage i en liggestol, kan det være liiidt svært at vænne sig til arbejdslivet igen. Derfor skal du ikke køre dig selv for hårdt i starten. (Foto: Henning Bagger © Scanpix)

To-tre ugers sommerferie er enten slut eller ved at være det for rigtig mange danskere.

Nu kalder arbejdet atter, og du skal igen vænne sig til en hverdag, hvor uret ringer tidligt om morgenen, og frokosten spises i kantinen.

Selvom du har fået slappet af og ladet dine batterier op i sommerferien, kan det alligevel være svært at finde arbejdsgejsten igen efter flere ugers afslapning.

- Det er ligesom at hoppe i en iskold pool. Man skal indstille sig på, at nu skal kroppen lige op i gear, og man er nødt til at tage et par svømmetag, før det bliver behageligt, forklarer Line Ullmann, der er forfatter, underviser og specialist i effektive arbejdsvaner.

Nederst i artiklen får du gode råd til en god opstart efter ferien.

Start roligt op

Det kan være fysik og psykisk opslidende at gå fra nul til 100 i arbejdstempo. Derfor anbefaler Line Ullmann, at du bedst starter efter ferien ved at trappe langsomt op.

- Man skal forsøge at tage det stille og roligt ikke starte ud for fuld hammer. Det er for eksempel en god idé at undgå at lægge for mange møder de første par arbejdsdage, siger hun.

Det er ikke sjovt at starte arbejdet med at være bagud, så derfor anbefaler Line Ullmann, at du særligt den første uge tilbage på jobbet danner dig et overblik over arbejdsbunken og inddeler dine arbejdsopgaver i henholdsvis A-, B- og C-opgaver.

Lad være med blot at tage den opgave, som ligger øverst i bunken, forklarer hun.

  • A-opgaverne er de ting, der skal ordnes her og nu.

  • B-opgaverne er vigtige, men de haster ikke.

  • C-opgaverne behøver ikke være de første, som du løser.

Forsæt med de rare ting

Har du belønnet dig selv med en daglig svømmetur, en god bog eller mere frisk luft i din sommerferie, bliver det nemmere for dig at arbejde igen, hvis du fastholder nogle af de rare ting fra ferien, når du har fri fra job, påpeger Line Ullmann.

Og så er det en fordel for dig, at hjernen nu er frisk efter ferien. Det kan du udnytte til at tænke mere langsigtet og planlægge de næste måneder.

- Man skal nyde, at man ikke er sovset ind i to do-lister og mailkorrespondancer. Det kan være, at man skal reflektere over ens vigtigste arbejdsmål i den kommende tid og planlægge dem, eller tænke over, om man har det rigtige job. Eller om det er tid til at prøve noget andet, siger Line Ullmann.

DR Nyheder giver dig her ti gode råd, som du kan bruge til at få mest muligt ud af din første arbejsuge.

Ti måder at komme i gang igen

  1. 1

    Gå stille og roligt i gang med arbejdsdagen, men husk at belønne dig selv. Hjernen er indstillet på belønninger efter en lang ferie. Hold gerne én pause i timen. Forsøg at skifte mellem forskellige arbejdsopgaver i løbet af dagen. Start arbejdsdagen tidligt, mens hjernen er morgenfrisk.

  2. 2

    Lav en kort to-do-liste. Start dagen med at lave en liste, med 1-3 opgaver, som du absolut vil nå den dag, og start så på den første opgave med det samme.

  3. 3

    Sæt deadlines. Det hjælper hjernen at sætte deadlines for at vænne den til, at nu skal i arbejdsmodus igen. Sæt dig også nogle lidt mere langsigtede mål: Hvad skal der for eksempel ske om fem år? På den måde kan du forsøge at afværge at blive nedtrykt over at være tilbage på arbejde igen og eventuelt begynde at tænke over, om du mon har det rigtige job og så videre.

  4. 4

    Tal om ferien. Fordi mennesket er et flokdyr, bliver vi motiveret af andre mennesker. Brug derfor tid på at tale med dine kolleger om ferieoplevelser, og styrk dermed relationen til arbejdsgruppen.

  5. 5

    Sæt tid af til overspringshandlinger. Sæt et æggeur til 60 eller 90 minutter, og tving så dig selv til at fokusere på opgaven, indtil uret ringer. Giv derefter dig selv 20 minutter til overspringshandlinger.

  6. 6

    Hold e-maildisciplin. Luk e-mailprogrammet ned, mens du arbejder, og tjek dem så, når du har ordentlig tid til det.

  7. 7

    Hold orden på skrivebordet. Bunker og rod forstyrrer arbejdshukommelsen. Hav kun det på bordet, som vedrører den arbejdsopgave, du er i gang med lige nu. Læg resten væk.

  8. 8

    Hold pauser. Hold pauser på jobbet, hvor du lige går væk fra skrivebordet og tager dig tid til at trække vejret dybt.

  9. 9

    Sæt tid af til fordybelse og kreativitet. Sæt 3-4 timer af i kalenderen til større opgaver, der kræver fokus.

  10. 10

    Drop overarbejde. Når første arbejdsuge er overstået, så lad være med at tage en bunke arbejde med hjem, som du lige kan kigge på i løbet af weekenden. Hold som minimum fri fredag aften og lørdag. Begynd så småt at vænne dig til, at du skal på arbejde hen ad søndag aften. (Kilder: erhvervspsykolog Merete Wedell-Wedellsborg og specialist i effektive arbejdsvaner Line Ullmann, DR's arkiver)

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk