Frikvarteret er en død sild i Dragør

Elever får mere ud af deres skoledag, og der bliver mindre mobning, hvis voksne styrer pauser, mener skolechef i Dragør.

Villads Clausager går i 4. klasse på Dragør Skole. Her sidder han sammen med sine klassekammerater. (Foto: DR Nyheder)

Før sommerferien kunne 9-årige Villads Clausager og resten af skoleeleverne i Dragør Kommune selv bestemme, hvem de ville være sammen med, og hvad de skulle lave, når der var frikvarter.

Den tid er forbi. Klokken ringer ikke længere ud og ind til fri leg i skolegården.

- Frikvarteret er en død sild, siger Karina Møller, der er skolechef i Dragør Kommune.

Det er ikke sådan, at eleverne ikke længere får pauser i Dragør, men nu er det lærere og pædagoger, der beslutter, hvornår der skal være pause, og hvad eleverne skal bruge deres pause på. Og oveni hatten er der altid en voksen i nærheden, som eleverne kender.

Mere struktureret leg

Det er ikke kun i Dragør, men på en lang række skoler i Danmark, at det traditionelle frikvarter er blevet droppet eller er under forandring.

Tanken bag at sløjfe det traditionelle frikvarter i Dragør er at få en dag med mere læring, der hænger bedre sammen og ikke bliver dikteret af en klokke. Karine Møller mener, at legen bliver bedre og mere struktureret, når den er styret af en lærer, og så forebygger det mobning, fordi den voksne sætter reglerne.

- Når børn leger frit, er det mere uorganiseret, og det er dem, der styrer hierarkiet, siger hun.

Samtidig er hun med på, at det tager noget frihed fra børnene, at de voksne også bestemmer i pauserne.

- Det er rigtigt, at der er mindre fri, når man er i skole, men det er vel også at sammenligne med en arbejdsdag, siger hun.

Slut med fodbold med de større venner

Mens Karina Møller er godt tilfreds med, at det traditionelle frikvarter er smidt i skraldespanden, er 9-årige Villads Clausager godt træt af det.

- Nu kan vi ikke spille fodbold med nogen fra de andre klasser, fordi vi skal lave noget fælles med vores egen klasse, siger han.

(Foto: DR Nyheder)

I hans klasse skal de nu stemme om, hvem der vil lege rundbold, og hvem der vil lege stikbold, og så vælger flertallet.

- Det er ikke så fedt, at man ikke selv kan vælge, men at flertallet vælger over en, siger Villads Clausager.

Samtidig er han ikke fan af, at der altid er en voksen til stede i pauserne:

- Jeg er ikke så meget for, at de voksne altid skal være der, og at vi ikke selv kan bestemme vores regler.

Men kan det ikke være godt for de børn, der bliver mobbet?

- Jo, vi har haft nogle i vores klasse, der har haft problemer med dem fra sjette klasse. For dem er det nok meget godt, siger Villads Clausager.

Ingen tid til frugt

Villads' far, Dennis Clausager, har også bemærket problemer ved, at det fastlagte frikvarter er blevet sløjfet.

- De første uger kom Villads hjem uden at have spist sine mellemmadder og frugt. Det er aldrig kommet retur før, men han fortalte, at han ikke havde tid til at spise det, og at det også var svært at få tid til at gå på toilettet, siger han.

(Foto: DR Nyheder)

Børn har ligesom voksne behov for mentale åndehuller i løbet af deres dag, mener Dennis Andersen Clausager, og synes, at overvågningen er gået over gevind i Dragør.

- Børnene skal føle, at de har tid på deres egne præmisser - specielt med så lang en skoledag, der er kommet, siger han.

- Det bliver en gevinst

Argumentet om, at det nye tiltag forebygger mobning, giver han ikke meget for.

- Det ville være godt, hvis vi var sikre på, at det var resultatet. Men mobning sker jo ligeså meget til og fra skole og i fritidsordningen, siger Dennis Clausager.

Skolechef Karina Møller er klar over, at både elever og forældre er utilfredse med, at der ikke længere står firkvarter på skoleskemaet.

- Jeg kan godt forstå, hvis forældrene ser det som et tab, men jeg håber, at vi med tiden kan vise, at det bliver en gevinst, siger hun.