Frugt- og grønthandlere oplever anderledes indkøbsvaner: Nu er der mere rift om de billigste produkter

Prisen vejer tungere end smag, når der for eksempel skal handles tomater.

Hvor vi sidste år var klar på at kaste stilktomater og andre nyere sorter i kurven, er der nu ofte udsolgt på de klassiske store vandede tomater. Årsagen er de høje fødevarepriser, som får forbrugere til at handle anderledes. (Foto: © MOGENS LADEGAARD, Scanpix Danmark)

Sæsonen kalder på dryppende, dybrøde, frugtige tomater. Alligevel bliver de valgt fra til fordel for en rund, hvidmeleret en af slagsen.

Ligesom med alt andet stiger priserne på frugt og grønt, og det får danskere til at vælge de lidt kedeligere - men samtidig billigere - produkter.

Frugt- og grøntforhandlere oplever, at det er blevet sværere at sælge de dyrere produkter, og at der er mere rift om de billige varer i forretningerne. Det fortæller direktør i Gasa Frugt og Grønt Jens Nannerup, der står for en tredjedel af salget af danske grøntsager.

- Vi kan se, at folk for eksempel vælger en tomat, hvor kiloprisen er lavere.

Banker kedelige 80'er-salater på?

Betyder det så, at det er slut med sprød palmekål, bitter radicchio og sødmefulde jordbær og tomater?

I hvert fald forudser direktøren i Gasa Frugt og Grønt et 2023, hvor der bliver færre specialvarer.

- Supermarkederne vil måske også kigge efter lidt billigere varer, der er nemmere at sælge, og lidt mindre omfang af luksusvarer, siger Jens Nannerup.

Stigende forbrugerpriser ændrer indkøbsvanerne, så flere vælger de billigere varer til. Det kan være icebergsalaten, der ligger i den lave ende prismæssigt i forhold til andre salattyper. (Foto: © Gitte Kjærbøl, Scanpix Danmark)

Men det betyder ikke, at der kun vil være iceberg og konventionel agurk på supermarkedshylderne. Det betyder bare, at der vil blive skuret op for mængden af de mest populære varer og ned for de dyrere niche-produkter.

- Jeg tror ikke, at vi vil opleve, at varerne bliver flyttet ud af markedet, men jeg tror, at mængden af specialvarer vil blive reduceret.

Det står i skærene kontrast til indkøbsvanerne, dengang coronapandemien stadig var over os. Peter Krage, der er medejer af Østervang gartneri i Hårlev på Stevns, oplevede at smag på daværende tidspunkt var vigtigere end pris.

- Under corona købte folk mere små lækre varer, stilktomater og farvede tomater, så man kunne forkæle sig selv, siger han.

Omlæg produktionen

Den ændrede forbrugeradfærd har fået grøntproducenter til at overveje, om man skal lægge produktionen for næste år om - selvom beslutningen om, hvad og hvor meget, der skal dyrkes, i princippet er fastlagt for længst.

- Kunne man producere noget andet? Kunne man rette lidt til, så vi får en bedre balance, mellem det forbrugere ønsker at købe og vores produktion? spørger direktør Jens Nannerup.

Allerede i december måned beslutter producenter, hvordan sortimentet skal ud for resten af året. Og det er netop det, der er udfordring - at udbuddet ikke kan justeres undervejs, når prisen på fødevarer stikker af, og danskerne griber ud efter billigere frugt og grønt.

- Når der først er sået og plantet for eksempel jordbærplanter, så har vi de jordbær til salg, de planter nu engang giver.

- Det betyder, at vi kun har én chance om året til at reducere i produktionen, siger Jens Nannerup.

Derfor vil der blive skruet på knapperne til næste år, så der for eksempel bliver produceret færre specielle tomattyper, spår direktør i Gasa Frugt og Grønt Jens Nannerup.