Fuldkornets dag bringer os én dag nærmere 'Dagens Dag'

Det er fuldkornets dag i dag. Sundhedsstyrelsen, Kræftens Bekæmpelse og en masse butikker og bagerier synes, at danskerne spiser for lidt fuldkorn.

Sundhedsstyrelsen og en masse butikker holder 'fuldkornets dag', fordi de vil have danskerne til at spise mere fuldkorn. (© Colourbox)

Det er fuldkornets dag i dag.

Fuldkornets dag? Ja, Sundhedsstyrelsen, Kræftens Bekæmpelse og en masse butikker og bagerier synes, at danskerne spiser for lidt fuldkorn.

Den mærkedag skrives i en presset kalender. Der er dage for alt fra haglbøsser til pandekager og ørne, og reklamedirektør Frederik Preisler mener derfor, at der er gået inflation i mærkedage.

- Dagens dag må komme på et tidspunkt. Hvor ingen andre dage kan komme til, og hvor vi fejrer alle de andre dage, siger Frederik Preisler, der har beskæftiget sig med reklame og branding i 20 år.

Kun den ene dag

Fuldkornets dag skal få os til at stoppe maven med brød og grød, men Frederik Preisler tror ikke på, det har den store effekt.

- De får omtale lige præcis på dagen, og den effekt er jo fin. Men om det overbeviser os om at spise mere fuldkorn tvivler jeg på, siger han.

Han havde ikke selv hørt om fuldkornets dag før i dag, og han kan næppe huske den i morgen. Derfor er reklameeffekten af sådan en dag lille.

Kæmper for opmærksomhed

Brandingeffekten bliver kun mindre af, at der snart ikke er ledige dage at placere sin mærkedag på. Flere dage er mærket med flere forskellige sager. Mange sager. Frederik Preisler kalder det kampen om opmærksomhed, og den er svær at vinde.

- Vi frasorterer alt, der ikke betyder noget for os, siger han.

- Dem der ikke har fantasi til andet, de laver en dag for at skabe opmærksomhed. Det virker fjollet for de fleste af os andre, at der for eksempel er en dag for haglbøsser, siger han.

FacebookTwitter