Fyns Politi: Ingen kan straffes for den værste togulykke i 30 år

Efter en omfattende efterforskning konkluderer politiet, at ingen kan blive tiltalt i dødsulykke fra Storebælt.

8 mistede livet, mens 18 blev kvæstet i togulykken for næsten to år siden. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

Billederne fra ulykken på Storebæltsbroen for næsten to år siden hænger for mange stadig fast på nethinden.

Den 2. januar 2019 blev et lyntog på vej mod Sjælland ramt af en sættevogn, der havde løsnet sig fra et modkørende godstog.

Otte mistede livet, mens 18 blev kvæstet, hvilket gør det til den mest alvorlige togulykke i Danmark i 30 år.

Men i dag slår Fyns Politi fast, at ingen bliver tiltalt for ulykken.

- Vores konklusion er, at der ikke er nogen, som bærer et strafferetsligt ansvar. Altså ikke nogen der har handlet uagtsomt eller forsætligt i en henseende, så man efterfølgende kan straffes for det, siger Martin von Bülow, der er advokaturchef hos Fyns Politi.

Konklusionen kommer ifølge Fyns Politi efter en omfattende efterforskning, hvor der er foretaget en lang række afhøringer, ligesom en del af konklusionerne fra Havarikommissionens rapport, som også har indgået i efterforskningen.

- Vi har fokuseret på, om de fejl og mangler, der viste sig at være ved sættevognen, er noget, som nogle skal drages strafferetsligt til ansvar for.

(Foto: Emil Thorbjörnsson (Grafik))
(Foto: Emil Thorbjörnsson (Grafik))

Fejl på sættevognen

Netop fejlen på sættevognen har fået meget opmærksomhed både i Havarikommissionens rapport og i medierne.

Rapporten slog for et år siden fast, at det eneste sandsynlige scenarie var, at sættevognstraileren på godstoget ikke var låst ordentlig fast og dermed kunne blæse af og ramme det modkørende lyntog.

Hvis man har fejl på sin bil og er skyld i en ulykke, kan man stilles til ansvar for det, men det kan ikke overføres til jernbanen, fortæller Martin von Bülow.

- Der er forskel på færdselslovens regler og på de særlove, der gælder på jernbanedrift. Der er ikke nogen særlovsregler på området jernbanedrift, der går ind og pålægger nogle former for objektivt ansvar.

Men han kan godt forstå, at politiets konklusion kan få folk til at undre sig.

- Det har været en meget svær tid for mange af de personer, der har været enten direkte eller indirekte involverede i den her ulykke, siger Martin von Bülow.

Pårørende kan klage

De pårørende til de afdøde fra ulykken og de hårdt kvæstede er ifølge advokaturchefen blevet underrettet om beslutningen.

Og selvom politiet altså har sat punktum i sagen, er der fortsat mulighed for at klage.

- De nærmeste pårørende og dem, der kom svært til skade ved ulykken, de har en egentlig klageadgang i forhold til den her afgørelse, siger Martin von Bülow.

De andre involverede, for eksempel andre passagerer på toget, er også blevet forklaret det juridiske grundlag for selve afgørelsen, men de har som sådan ikke en egentlig klageadgang, forklarer Martin von Bülow.

Det er dog ikke udelukket, at der blive rejst en sag om erstatning. Det er dog ikke op til anklagemyndigheden at vurdere det spørgsmål.

Henry Holm fra Nørre Lyndelse på Fyn var med på ulykkestoget. Hans tanker går først og fremmest til alle dem, der har mistet deres kære i den her forfærdelige ulykke.

Henry Holm var med på ulykkestoget. (Foto: Siv Hastrup Steffensen © dr)

Og så han har det lidt ambivalent med politiets konklusion.

- På den ene side forstår jeg godt, at nogle har behov for at placere et ansvar. Men på den anden side er jeg rigtig tilfreds med, nu hvor vi har vendt hver en sten, at man ikke kan placere et ansvar hos en enkelt person eller et firma, men at det handler om en række tilfældigheder, som ulykkeligvis ender i den her forfærdelige ulykke, siger han.

Sættevognstraileren blev ført af fragtfirmaet DB Cargo. Det har ikke ønsket at kommentere på konklusionen fra Fyns Politi.

FacebookTwitter