Gammeldags breve kradser gæld ind i Viborg og Odense

Kommunerne går flere veje for at hente penge hjem fra borgerne.

Kommuner som Assens, Viborg og Odense går tilbage til det gamle papirbrev for at få borgerne til at betale ejendomsskat. (Foto: Mathias Løvgreen Bojesen © Scanpix)

Kommunerne går flere veje for at få borgere og virksomheder til at vænne sig til digital post og betale det, de skylder kommunen.

Odense Kommune har i år valgt at ringe eller skrive et gammeldags fysisk brev til de borgere, der har undladt at betale ejendomsskatten, efter opkrævningen er landet i den digitale postkasse.

- Det har helt klart haft en positiv effekt, siger kontorchef Kirsten Pilely fra Odense Kommune.

Hun fortæller, at kommunen har hentet 3,5 millioner kroner ind i år i ejendomsskatter, som borgerne i første omgang ikke havde fået betalt.

Fra kommunens samtaler med borgerne peger meget i retning af, at borgerne ikke har fået betalt ejendomsskatterne, fordi de har glemt at tjekke den digitale post.

Det fysiske brev gør en forskel

I Viborg har kommunen også i år valgt at sende gammeldags papirbreve ud til virksomheder og borgere, som skylder forbrugsafgifter eller ejendomsskatter til kommunen - et område, som udgør en større post i regnskabet.

Det har indbragt over 700.000 kroner til kommunekassen i år.

- Det er et stort beløb for kommunen, og det viser, at kommunen stadig har en opgave i at få især de små virksomheder til at få tjekket den digitale postkasse, siger lederen af Borgerservice i Viborg, Torben S. Hansen.

- Det fysiske brev har gjort en forskel.

Kommunen regner med at sende papirbreve ud til flere borgere og virksomheder fremover, mens kommunen samtidig også ringer til folk for at gøre dem opmærksomme på de digitale opkrævninger.

Assens Kommune sender også papirbreve ud for at få borgerne til at betale den ejendomsskat, de skylder.

Afviser det gamle papirbrev

At gå tilbage til det gamle fysiske brev er dog ikke noget, der interesserer Aarhus Kommune.

- Vi har en overordnet strategi, og det er ikke at gå tilbage til papirpost, siger Lene Hartig Danielsen, chef for Borgerservice i Aarhus.

Men kommunen benytter sig af opkald til borgere, som ikke har fået betalt ejendomsskatterne, efter at opkrævningen blev digital.

- Vi giver folk en opringning. Det er billigere end at sende breve, siger Lene Hartig Danielsen.

Hun håber på, at borgerne med tiden lærer, at opkrævningen af ejendomsskat nu sker digitalt. Både fordi folk, der betaler ejendomsskat, har ressourcer til at lære det, og fordi der er et klart økonomisk incitament til at betale - du undgår gebyrer, og at huset i sidste ende kan komme på tvangsauktion.

Men kommunen tager også andre remedier i brug for at åbne borgernes øjne for den digitale post.

Unge mellem 15 og 17 år interesserer sig kun i begrænset omfang for den digitale postkasse.

For at komme det til livs, skriver Aarhus Kommune et digitalt brev til et udvalg af mødre og fædre for at få børnene til at interessere sig for de digitale postkasser og for eksempel tilmelde sig sms-service med besked om digital post.

Også flere kontanthjælpsmodtagere undlader ifølge Aarhus Kommune at tjekke den digitale post.

Derfor forsøger kommunen at lære kontanthjælpsmodtagerne at bruge digital post, ligesom sagsbehandlerne gør borgerne opmærksomme på, at den digitale postkasse er vigtig.

Ansætter flere i opkrævningen

Frederiksberg kommune i København oplever også udfordringer med at få folk til at se deres digitale post.

Kommunen vil dog - ligesom Aarhus - ikke gå tilbage til det gammeldags papirbrev.

I stedet ansætter kommunen nu to ekstra personer, der skal være med til at opkræve penge. De skal blandt andet være med til at kontakte de borgere, der ikke har betalt og måske ikke har set deres breve i den digitale postkasse.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk