Genbrugeligt bobleplast storhitter blandt børn: 'Jeg har været nødsaget til at ansætte fire ekstra fuldtidsmedarbejdere, der udelukkende pakker ordrer'

Legetøjet 'Pop It' er blevet revet væk fra hylderne.

Trykken på luftbobler er blevet revolutioneret fra bobleplast til Pop It. Og legetøjet har taget det danske marked med storm. (Foto: (Illustration) Søren Winther Nørbæk)

Rettelse: Tidligere i artiklen stod der, at BENT var de første forhandlere af Pop It i Danmark. Det er nu rettet til, at de var en af de første forhandlere af Pop It i Danmark, da andre butikker også fik produktet i starten af året.

De fleste har prøvet at sidde med et stykke bobleplast og poppe bobler i en uendelighed.

Men i stedet for at sidde med et stykke bobleplast, der har omfavnet farmors gamle porcelæn, kan du nu få et stykke silikonelegetøj, som har nogenlunde samme effekt.

Legetøjet kaldes 'Pop It' og går ud på at trykke bobler, hvorefter de popper og siger en lyd. Det kan du så blive ved med i lige så lang tid, som du har lyst til.

Og det er blevet ekstremt populært blandt børn i de mindre skoleklasser, fortæller Kasper Hytten, der er afdelingsleder for mellemtrinnet hos Munkevængets Skole i Kolding.

- Det er absolut en trend, og det er også et fænomen på denne skole. Børnene leger med det i frikvartererne, og de har glæde af det. De er markant til stede, og nogle gange kan de have en taske fyldt med dem. Men når timen går i gang, ryger de ned i tasken, siger han.

Pop It findes i mange forskellige farver og størrelser. Den kan også bruges som et spil, hvor man skiftes til at poppe en til fire bobler af gangen, og den, som trykker den sidste boble, har tabt. (Foto: BENT © BENT)

Hos butikskæden BENT, der var den første til at sælge legetøjet på det danske marked, har efterspørgslen været enorm. Her har man solgt Pop It siden februar.

- Det har været meget voldsomt. Mange mennesker skrev sig op til at købe dem, inden de overhovedet var kommet til salg i butikken og på hjemmesiden. Vi solgte flere tusinder på den første dag og måtte melde udsolgt, og så skrev folk sig op igen, fortæller Johnny Hansen, der er indehaver af butikskæden.

Faktisk har efterspørgslen været så enorm, at det har medført lange køer.

Her ses noget af den lange kø ind til Johnny Hansens butik. (Foto: Johnny Hansen)

- Da vi åbnede vores butik efter corona, havde vi fire timers kø ind til butikken. Og de skulle alle købe Pop It. For en måned siden åbnede vi en ny butik i Holstebro, der havde vi seks timers kø. Der skulle alle kunderne også have Pop It, siger Johnny Hansen.

- Jeg har været nødsaget til at ansætte fire ekstra fuldtidsmedarbejdere, som udelukkende pakker Pop It-ordrer, fortsætter han.

Da populariteten var på sit højeste, var 99 procent af alle BENTs ordrer Pop It-legetøj. I dag står legetøjet for 70 procent af salget.

'Legetøjet stimulerer børnene'

Fidget spinneren blev meget populær tilbage i 2017. Den tog også de danske børn med storm. (Foto: STAFF © Scanpix Denmark)

Pop It går under legetøjskategorien 'fidget toys'. Det er legetøj, som kan holde fingrene beskæftiget og afstresse brugeren.

Måske husker du 'Pop Its' lidt ældre fætter, 'fidget spinneren', som var den helt store superdille for fire år siden.

Pop It er især blevet populært på grund af det store sociale medie TikTok, hvor legetøjet er gået viralt.

Både fidget spinneren og Pop It kan virke som uinterressant og meningsløs legetøj. Men for Pelle Guldborg Hansen, der er adfærdsforsker på Roskilde Universitet, giver legetøjet god mening.

Hvis du har glemt, hvordan fidget spinner dillen så ud, kan du se med nedenfor.

- Førhen havde børnene bare tromlet med fingrene eller rystet med benene. Men det her stykke legetøj stimulerer dem, så de undgår kedsomhed og understimulering. Det er egentlig bare en måde at opnå tilfredsstillelse på, siger han.

- Barnet kunne lige så godt sidde med noget andet mellem hænderne, nu er det bare det her legetøj, der leges med. Det er behageligt at røre ved, og det siger lyde. Det gør det hyggeligt, fortsætter han.

Selvom det er et afstressende legetøj, ser Kasper Hyttel, der er afdelingsleder fra Munkevængets Skole, Pop Its popularitet som enhver anden dille.

- Jeg tror ikke, at det er et udtryk for en stresskultur. For ganske få elever kan det selvfølgelig give mening, hvis de har koncentrationsudfordringer. Men jeg oplever, at det er børn, der har legetøj med og ikke så meget andet. Det er en dille, ligesom Fidget Spinners var, fortæller Kasper Hytten, der er afdelingsleder på skolen.

Facebook
Twitter