God, gammeldags matematik kan få biler hurtigere gennem byen

Bedre koordinering af lyskryds vil spare billisterne både tid og penge, fortæller minister.

Fremover skal bilister sluses ind i København på en bølge af grønt lys. Og ud igen om eftermiddagen på samme måde. (ARKIVFOTO) (Foto: Kim Haugaard © Scanpix)

Færre køer og flere ’grønne bølger’ er kodeordene i et nyt trafikudspil fra regeringen.

De grønne bølger, hvor bilister kan krydse flere lyskryds i træk uden at holde for rødt, sparer nemlig både tid og penge for trafikanterne og samfundet.

Det siger trafikminister Ole Birk Olesen (LA), som derfor har nedsat et ’fremkommelighedsudvalg’, som skal sikre bedre flow i trafikken på tværs af hovedstadsområdets kommunegrænser.

- Vi har mange veje i hovedstadsområdet, som krydser kommunegrænser, men hvor der ikke er nogen koordination af lyskrydsene, fordi den ene kommune ikke taler med den anden kommune om det. Det er dumt, siger ministeren.

Ved at koordinere de røde og grønne lys på tværs af kommunerne, vil han sluse bilisterne ind i byen om morgenen og ud igen om eftermiddagen. Med grønt lys og uden køer.

God, gammeldags matematik

Og det kan sagtens lade sig gøre, mener Lene Krull, som er afdelingsleder for afdelingen for trafikledelse i Vejdirektoratet. For grønne bølger er bare simpel matematik, forklarer hun.

- Hastighed og afstanden mellem krydsene er det helt grundlæggende i den ligning.

Men fordi lyskryds typisk ligger med forskellig afstand, kan man kun lave grøn bølge i den ene retning, fortæller hun.

Lene Krull forklarer, at man som trafikingeniør regner ud fra en stræknings mest belastede kryds, som så definerer den grønne bølge for resten af strækningen.

Derfor er grønne bølger også en kompromisets kunst. For grøn bølge for nogle, betyder rødt lys for andre.

Især på strækninger hvor der er både cykler, gående og busser.

- Det kan være svært at tilgodese flere trafikarter, som vi kalder dem. Cyklister kører med en meget forskellig hastighed. Så hvis fokus er på at afvikle biltrafik, så kan det godt betyde rød bølge for cyklisterne, men det betyder ikke, at det er hinandens modsætning, siger Lene Krull, der fortæller, at mange af de største arbejder med grønne bølger på cykelstierne, så bilerne i nogle tilfælde må vente.

'En fremragende ide' eller 'ingen løsning'

I Københavns Kommune har de siden 2013 arbejdet på en bedre koordinering mellem lyskrydsene. Det fortæller Niels Bjerrum, teknik- og miljøordfører for Socialdemokratiet i Københavns Kommune.

- Det er jo et område, vi har arbejdet med i ret lang tid. Så vi synes, det er en fremragende ide med fokus på det her og dialog om, hvordan vi kan gøre det bedre, siger han.

Niels Bjerrum opfordrer til at tænke både cyklister og den kollektive trafik ind i ligningen, men er ikke bekymret for, at udsigten til mindre køkørsel vil få pendlere til at tage bilen frem for cyklen.

- Som socialdemokrat ved jeg, at der er nogen, der ikke kan få deres hverdag til at hænge sammen uden en bil. Jeg har ikke nødvendigvis noget behov for at gøre deres hverdag mere vanskelig eller få dem til at sidde længere tid i kø, siger han.

Men det er ikke alle, der har den store tiltro til, at koordinering af grønne bølger på tværs af kommunerne er løsningen på trængslen på de danske veje.

- Det hjælper ikke alene med en grøn bølge, det har der været før. Det her løser ikke problemet.

Sådan siger Erik Nielsen (S), som er borgmester i Rødovre Kommune. Han mener stort set ikke, at en grøn bølge ville gøre nogen forskel for de bilister, der skal igennem hans kommune.

- Den ville hjælpe noget på indadgående trafik, men så vil den blokere for tværgående, siger han og fortsætter:

- Men lad os ikke opgive, det har været koordineret før, så lad os se på om det kan gøres bedre, siger han.

Fremkommelighedsudvalget er et samarbejde mellem 16 kommuner, Movia, Vejdirektoratet og politiet.

Facebook
Twitter