Gode råd til forældre om børn på sociale medier: Følg med og bliv ikke sur

Børnefaglig konsulent Sanne Lind fra Børns Vilkår giver tre gode råd, til hvordan forældre kan hjælpe deres børn på sociale medier.

Facebook, Snapchat og Instagram er lige så integreret en del af en dansk teenagers liv, som det, der foregår i skolen, til fodbold eller hjemme ved spisebordet.

Ultra sætter fokus på unges digitale adfærd

Ultra sætter fokus på unges digitale adfærd med en række programmer. Du kan finde alle programmerne her.

Og derfor er det vigtigt, at forældre sætter sig ind i og forstår det liv, de unge lever online. Det mener børnefaglig konsulent Sanne Lind fra Børns Vilkår.

En væsentlig del af det at være ung i dag er at samle på likes – at få tilkendegivelser af, at det, de lægger op på de sociale medier, er fedt.

I en ny programserie afprøver DR's børne- og ungekanal Ultra hvor langt en gruppe børn og unge vil gå for at få likes i et eksperiment. Deltagerne får at vide, at de skal udstyre et billede med en tekst, i håbet om at få så mange likes som muligt, når det ryger på de sociale medier.

Men de ved ikke, at ”præmien” i konkurrencen er, at de skal møde den person, der optræder på billedet.

Programmet viser, hvor nemt børn og unge kan komme til at gå over stregen og gøre andre kede af det, når de stræber efter likes.

Her giver børnefaglig konsulent Sanne Lind sine tre bedste råd til, hvad man som forælder kan gøre for at få sine børn til at opføre sig ordentligt på de sociale medier.

  1. Tal med dit barn
    Børns online-liv fylder rigtig meget i deres hverdag og vi kan godt som forældre tænke, at de kan det hele selv, men børn og unge har brug for at snakke med de voksne. Vi skal gøre det helt naturligt, lige fra de er små, at sidde ved siden af og hjælpe dem med at oprette lukkede profiler. Få snakket om de billeder, de vil dele, og de folk, de gerne vil skrive med. Så vi gør det helt naturligt, at vi som forældre sætter rammerne og hjælper dem til at komme godt fra start.
  2. Lad være med at blive sur
    Så skal vi sørge for, at hvis de kommer i problemer, skal vi kunne hjælpe dem. På børnetelefonen har vi rigtig mange unge mennesker, der ringer og siger, at det er meget pinlig og svært at snakke med forældrene, for forældrene bliver vrede. Så vi skal lade være med at blive vrede og i stedet snakke med de unge, hvis de er kommet ud i problemer.
  3. Vær en god rollemodel på de sociale medier
    Vi skal også være gode rollemodeller selv som forældre. Vi kan jo starte med at stille os selv spørgsmålet: spørger vi om lov, når vi deler billeder af vores egne børn på nettet? Og hvordan er vores egen tone på nettet?

Se hele DR Ultras Like-Eksperimentet her.