Grædende styrmand undskyldte: Havde drukket og talte i telefon inden dødelig skibskollision

30-årige styrmand fik halvandet års fængsel for uagtsomt manddrab.

To mænd, som var ombord på skibet Karin Høj, omkom på grund af kollisionen. Den ene er aldrig fundet, men betragtes omkommet. (Foto: JOHAN NILSSON)

Det var med en lav og bævrende stemme, at en 30-årig britisk sømand fra Manchester fortalte om den fatale decemberaften sidste år, hvor to danske sømænd mistede livet i forbindelse med en skibskollision.

Flere gange måtte han tage små pauser, mens tårerne løb ned af kinderne.

Han erkendte, at han både var påvirket af alkohol, talte i telefon og var stærkt uopmærksom, da han sejlede i en tæt trafikeret zone mellem Ystad og Bornholm.

Et område, hvor man skal være særdeles agtpågiven.

Den 30-årige styrmand var derfor tiltalt for uagtsomt manddrab under særligt skærpende omstændigheder.

Det var ham, der havde ansvaret, da det britiske fragtskib MV Scot Carrier kolliderede med det danske skib Karin Høj.

"Skammer mig"

Anklager Anders Larsson krævede, at manden blev idømt halvandet års fængsel, udvisning i seks år og frakendelse af retten til at føre skib i dansk farvand.

Forsvarsadvokaten mente ligeledes, at halvandet års fængsel var rimeligt.

- Han mener, at han er skyldig. Han ønsker, at han er skyldig. Han er fuld af anger og medfølelse for de efterladte, sagde forsvarer Allan Lund Christensen under sin procedure.

Den nu dømte styrmand valgte at sige et par sidste ord, inden dommeren trak sig tilbage for at votere.

- Jeg vil bare sige, hvor ked af det jeg er til de afdødes familie og venner.

- Jeg skammer mig og er flov over min professionelle adfærd i timerne op til epsioden, og jeg vil bare gerne sige, at jeg er ked af det.

Efter 20 minutters votering var dommen klar:

Den 30-årige styrmand fik halvandet års fængsel, han fik et indrejseforbud i 12 år, og han blev frakendt retten føre et skib i dansk farvand på ubestemt tid.

- Det er et meget groft forhold, og det kræver en hårdere straf. Halvandet år er et passende niveau.

- Det er lang tid for en ung mand, men to personer er døde på grund af din uagtsomhed, sagde dommeren i forbindelse med afgørelsen.

Den ene af de to sømænd blev fundet dagen efter kollisionen, mens den anden aldrig er fundet. Han bekræftes omkommet af politiet.

Da skibet er forlist på svensk område, er det dem, der leder redningsindsatsen. (© Nathalie Nystad)

Drak øl inden vagt

Den nu dømte fortalte i retten, at det var rederiets procedure, at man ikke drak alkohol under driften af skibet. Noget som også stod i proceduren ombord på skibet.

Alligevel havde den 30-årige sømand drukket øl, inden han skulle på vagt klokken 23.00 den fatale aften.

- Der er ingen undskyldning, jeg ved ikke, hvorfor jeg gjorde det, sagde han stille i retten og tilføjede, at han ikke drak på selve vagten.

Han følte sig heller ikke beruset, da han skulle overtage ansvaret fra kaptajnen.

Ifølge beregninger, som er lavet ud fra en blodprøve, der er taget cirka seks timer efter kollisionen, så var promillen på ikke under 1,15 på omkring ulykkestidspunktet.

Brugte app under sejlads

Den tiltalte fortalte i retten, at han under sejladsen om natten brugte en app på sin tablet til at tale med en ukendt person.

Han fortalte i retten, at han havde et headset i det ene øre, så han kunne tale over app'en.

- Det var vel for at få tiden til at gå, forklarede han.

Han erkendte, at opkaldet betød, at han blev ukoncentret.

Han talte i sit headset, da han tastede koordinater ind i et system, som skulle få skibet til at dreje.

Hans samtale betød også, at han ikke kiggede på de skibskort, som var lige foran ham.

- Jeg overvågede ikke udstyret korrekt. Jeg kiggede ikke rigtig på udstyret, fordi jeg brugte app'en til at kommunikere med en anden.

Han så først Karin Høj ganske kort før kollisionen.

- Jeg ser det under 15 sekunder før. Jeg ser et hvidt lys, sagde han i retten, inden han brød sammen.

- Jeg satte motoren på fuld bak. Det havde meget lille effekt med det korte tidsrum, jeg havde. Så følte jeg et tungt bump, sagde han og tilføjede, at det gav et ryk i skibet.

Karin Høj blev vist på flere skærme ombord MV Scot Carrier.

På videoen ses en redningsbåd og Karin Høj, der ligger på hovedet, og til sidst engelske Scot Carrier. Video: Dorte Langemark.

Hjalp ikke

Den 30-årige sømand var også tiltalt for ikke at have hjulpet de to besætningsmedlemmer ombord på Karin Høj efter kollisionen.

- Jeg kunne ikke se lys på det andet fartøj. Jeg var forvirret.

- Jeg har indset, at jeg burde have stoppet motoren helt.

I retten fortalte han, at han efterfølgende fik rettet skibet op igen, og at han sejlede videre.

På optagelser fra hvad der svarer til skibets sorte boks, som er fra minutterne efter kollisionen, kan man høre styrmanden sige 'oh my god' af flere omgange og 'fuck me'.

Skibet sejlede først tilbage til det kæntrede skib, efter den svenske kystvagt har talt med kaptajnen på MV Scot Carrier.

- I mit paniske tilstand tænkte jeg ikke selv på at vende tilbage, sagde han i retten.

Der blev sendt hjælp ud til det kæntrede skib, da Forsvarets Operationscenter få minutter efter ulykken fik en alarm fra et overvågningssystem på det kæntrede skib.

Svenske redningsmyndigheder modtog samtidig en alarm. Efterfølgende blev der sat redningsaktioner i gang.

Det danske fartøj blev fundet med bunden opad, da dykkere undersøgte det, hvilket er tegn på en direkte påsejling.

Den 30-årige mand modtog dommen.