GRAFIK Twitter har ikke fået kløerne i danskerne

Mange danske Facebook-brugere kan ikke se meningen i at have en Twitter-konto, mener ekspert.

Ugen har budt på tung næbføring og triste pip fra en af hele mediedanmarks yndlingssider: Twitter.

Et lækket kvartalsregnskab fra det sociale medie har trukket overskrifter i verdens medier og skuffet selskabets investorer.

Selskabet må - endnu en gang - stå på mål for en omsætning, som ikke lever op til forventningerne, lige som tjenesten ikke har formået at matche den vækst i brugertal, som for eksempel billeddelingsprogrammet Snapchat har præsteret.

Facebook er danskernes foretrukne

Mens brugertallene skuffer på verdensplan, er tallene for Danmark særligt sløje.

Ifølge en undersøgelse foretaget af Gallup på vegne af DR Medieforskning bruger blot fire procent af danskerne mediet dagligt.

Til sammenligning kommer hele 59 procent af danskerne forbi deres Facebook-profiler i løbet af en dag.

- Facebook er kæmpestort i Danmark. Vi er et af de lande i verden, som har den største andel af befolkningen på siden. Der er en del af de danskere, der siger: Hvad skal jeg med Twitter, når jeg har Facebook?, siger Stefan Bøgh-Andersen, partner i monitoreringstjenesten Overskrift.dk, som blandt andet holder øje med sociale medier.

Snapchat stryger til vejrs

Selv efter godt ni års hashtag-huseren på internettet har Twitter stadig kun godt en tredjedel af det daglige besøgstal, som den nyeste elev i klassen - Snapchat - kan prale af.

11 procent af danskerne er hver dag forbi den godt halvandet år gamle og særdeles brugervenlige billedbeskedstjeneste, hvor brugere kan sende små billeder med en kort tekst på - en såkaldt 'snap' - til venner og bekendte.

Men hvor Snapchat, Instagram og Facebook vinder på brugervenligheden, har Twitter en udfordring.

- Twitter er et meget nørdet medie - man har 140 tegn til rådighed i en opdatering, og det er dét. Og så kan det være en udfordring at finde ud af, hvordan man finder venner eller nogen at følge. Der er Facebook langt nemmere at gå til, siger Stefan Bøgh-Andersen og tilføjer.

- I USA er stort set alle på mediet, mens klichéen er, at det kun er journalister og politikere - meningsdannere - som er på i Danmark.

Få aktive brugere står for indholdet

Ud af de relativt få aktive danske Twitter-brugere står en lille del af brugerne desuden for en meget stor del af aktiviteten.

Ser man på de 1,5 procent mest aktive brugere ud af de 170.000 danskere, som nogensinde har sendt et 'tweet' (en opdatering på Twitter), står de alene for over halvdelen af alle danske opdateringer på sitet nogensinde.

- Man ser det også på andre medier. På internettet findes der en såkaldt 90-9-1-regel, hvor 90 procent har en profil og mest følger med, 9 procent måske bidrager med noget en gang imellem, og den sidste procent så er de langt mest aktive brugere, fortæller Stefan Bøgh-Andersen.

En del af de 1,5 procent mest aktive profiler er desuden såkaldte 'robotter' som for eksempel DR Nyheders profil, der automatisk laver en opdatering, når der bliver lagt en ny artikel ud på dr.dk.

Ifølge Overskrift.dk har 47.000 danskere skrevet en opdatering på Twitter i den seneste måned. Det svarer til 0,84 procent af befolkningen.

Facebook
Twitter