Gratis bus og tog flytter de forkerte

Gratis kollektive trafik vil ikke løse problemet med et stadigt stigende antal biler på de danske veje. Kun cyklister og fodgængere vil lægge deres transportvaner om, vurderer ekspert.

Cyklister og fodgængere vil i højere grad vælge at køre med kollektiv trafik, hvis det bliver gratis. Det kan betyde endnu mere trafik på vejene.

Bilister vil ikke lade deres bil stå til fordel for en tur med bus eller metro. Heller ikke selvom det bliver gratis, mener en ekspert. Det er i stedet cyklister og fodgængere, der vil ændre deres vaner.

Teknologirådet har nedsat en arbejdsgruppe, der skal se på, om gratis kollektiv trafik kan lette på det pres, som et stadig stigende antal biler lægger på de danske veje.

Mere trafik

Men seniorforsker i Danmarks Transportforskning Linda Christensen tror ikke det billetløse system vil løse problemet. I hvert fald ikke i de større byer.

- Det er meget få bilister, der bliver påvirket af prisen på kollektiv trafik. For dem handler det om, at det er for besværligt at rejse med bus eller tog. Det viser undersøgelser og erfaringer fra udlandet, siger hun til DR Nyheder.

Cyklister i bussen

Hun mener omvendt, at det vil blive mere trangt på vejene, hvis den offentlige trafik bliver gratis.

- Cyklister og fodgængere vil i højere grad vælge at køre med kollektiv trafik, og det kan betyde, at der bliver så mange i for eksempel busserne, at man ikke kan løfte kapacitetsproblemet.

Presses på pengepungen

Skal bilisterne ud i bussen, skal de presses direkte på pengepungen.

- Prisen på at køre i bil skal sættes op. Det er et mere direkte virkemiddel. Det kan for eksempel være i form af bompenge eller kørselsafgifter, siger Linda Christensen til DR Nyheder.

Bussen er besværlig

Den højere pris skal ifølge Linda Christensen kombineres med bedre forbindelser i den kollektive trafik.

- Det væsentligste problem for bilister er, at det for tidskrævende og for besværligt at benytte den kollektive trafik, siger hun.

Hun understreger dog, at modellen sagtens kan virke i de mindre byer og på landet, hvor mere trafik ikke vil være et problem.