Gratis offentlig transport kan være løsningen

Propperne i morgentrafikken kan lettes med bedre kollektiv transport. Teknologirådet skal nu undersøge, om gratis kollektiv transport er vejen frem.

Både i kommunerne og på Christiansborg har gratis offentlig transport været på plakaten nogle gange, men det har endnu ikke ført til meget mere end et par forsøgsordninger rundt om i landet.

Den kollektive transport koster i forvejen staten milliarder af kroner hvert år, og nu bliver det så undersøgt, om gratis offentlig transport kan flytte det stigende antal bilister væk fra vejene og over i tog, busser og metro.

Biltrafikken på vejene er stærkt tiltagende - ikke mindst i hovedstadsområdet. Men midt i al snakken om trængselsafgifter har Teknologirådet nedsat en arbejdsgruppe, der skal belyse, hvorvidt løsningen på trængslen eventuelt skal være gulerødder i stedet for stokkeslag, nemlig gratis offentlig transport i stedet for flere afgifter til bilisterne, skriver dato.

Biltrafikken øges med 40 procent

Resultatet bliver sendt videre til Christiansborg, men allerede nu kan gruppen konstatere, at den danske bilpark er vokset med 300.000 i de seneste 10 år - heraf en tredjedel alene i København. Trafikken er naturligvis steget, og HUR forventer, at biltrafikken øges med knap 40 procent frem til 2015.

Både i kommunerne og på Christiansborg har gratis offentlig transport været på plakaten nogle gange, men har endnu ikke ført til meget mere end et par spredte forsøgsordninger rundt om i landet. Men måske kan denne analyse puste nyt liv i debatten - stemningen er i hvert fald positiv.

ExternalContent