Grøntsager vil fylde mere i nye nationale kostråd

Vi tøver stadig med at købe grøntsager. Det skal nye nationale kostråd ændre på.

De nye nationale kostråd vil fokusere mere på grøntsager. (© Colourbox)

Vi er blevet meget bedre til at spise frugt, men grøntsagerne har vi stadig lidt berøringsangst over for.

Derfor vil de nye nationale kostråd, der lanceres i september, fokusere langt mere på at få os til at putte broccoli, gulerødder og porrer i indkøbskurven.

- Danskerne er godt på vej mod at ramme anbefalingerne om frugtindtaget, men der er et efterslæb, når det handler om grøntsager, siger Gitte Laub Hansen, projektleder i Kræftens Bekæmpelse og medlem af den arbejdsgruppe, der beslutter kostrådene.

Frugt er mere handy

Den seneste undersøgelse fra DTU Fødevareinstituttet af danskernes kostvaner viser, at voksne mellem 18 og 75 år i gennemsnit spiser 162 gram grønt om dagen.

Det er kun lidt over halvdelen af, hvor meget frugt vi spiser. I gennemsnit indtager voksne mellem 18 og 75 år 283 gram frugt om dagen.

Det anbefales, at man spiser 600 gram blandet frugt og grøntsager om dagen.

Ifølge Gitte Laub Hansen skyldes frugtens forspring blandt andet, at frugt ofte kan købes i handy portionsstørrelse og har den særlige søde smag. Grøntsager er sværere at håndtere, og det kræver ofte lidt mere omtanke at få dem tilberedt.

De nationale kostråd:

Spis frugt og grønt - 6 om dagen.

Spis fisk og fiskepålæg - flere gange om ugen.

Spis kartofler, ris, eller pasta og fuldkornsbrød - hver dag.

Spar på sukker - især fra sodavand, slik og kager.

Spar på fedtet - især fra mejeriprodukter og kød.

Spis varieret - og bevar normalvægten.

Sluk tørsten i vand.

Vær fysisk aktiv - mindst 30 minutter om dagen.

Facebook
Twitter