Gyldendal vil undersøge omdiskuteret bog om børn og søvn

En gruppe kvinder forsøger at stoppe udbredelsen af bogen 'Godnat og sov godt'.

(Arkiv) Siden bogen 'Godnat og sov godt' udkom i 2000 er den løbende blevet diskuteret og har delt vandene. (Foto: NIELS AHLMANN OLESEN © Scanpix)

Bogen 'Godnat og sov godt' skal af markedet, så forældre ikke har mulighed for at blive inspireret af metoden om at putte sit barn ud fra et nøje tilrettelagt skema, hvor der hverken må vugges eller aes - uanset om barnet græder.

Det er budskabet fra en gruppe kvinder, der for fire måneder siden oprettede Facebook-gruppen 'Farvel til ’Godnat og sov godt'-bogen’, der i skrivende stund har 1.287 medlemmer. Her bliver der opfordret til, at man skiller sig af med bogen, så den med tiden ikke længere er mulig at få fat i.

Efter flere henvendelser til Gyldendal, der udgiver bogen, har forlaget besluttet at igangsætte en undersøgelse af den.

- At ’Godnat og sov godt’ skulle være direkte sundhedsskadelig, er vi ikke bekendt med, men på baggrund af henvendelser fra en gruppe læsere her i weekenden, sender vi nu bogen til faglig vurdering for at finde ud af, om det skulle være tilfældet, skriver seniorredaktør Mette Korsgaard i en mail til DR Nyheder.

Ifølge hende er der fortsat interesse for at købe bogen, der blev udgivet første gang i Danmark tilbage i 2000.

Ødelægger tilknytningsevner

En af personerne bag Facebook-gruppen er Kitt Anderson på 26 år. Hun har tre børn på fem, tre og knap to år. Ifølge hende er opråbets formål at få Gyldendal til at fjerne bogen helt og få forældre til at reflektere over deres opdragelse.

- Vi vil gerne have, at bogen ikke florerer blandt nye og måske desperate forældre. Metoden er forældet, og den er skadelig for de børn, der bliver udsat for den, mener hun.

De seneste mange år har metoden løbende været diskuteret, og den har delt forældre i to lejre.

Ifølge søvnekspert Mikael Rasmussen er det en metode, som mange forældre i Danmark tidligere benyttede sig af. Men i dag bruges den stort set ikke længere. Han er enig i, at metoden ikke gør noget godt for børn.

- Vi er kommet videre i dag. Vi ved godt, at det ikke giver mening, at børn skal græde sig i søvn. Det er voldsomt uhensigtsmæssigt for barnets søvn, tilknytningsevner og for relationen til forældrene, siger han.

Sengen skal være et trygt sted

Det klassiske dilemma for forældre er ifølge Mikael Ramussen, når barnet prøver at teste dem ved at græde eller skrige, når det skal sove, for at se om man bliver taget op.

Ifølge ham er løsningen hverken, at barnet får lov til at fortsætte med at græde, eller at man tager det op. Det er et sted midt imellem.

- Det er vigtigt, a forældrene kommer ind og blot sætter sig ved sengen, synger eller læser en bog og dermed signalerer, at det er trygt, og barnet skal sove. Hvis barnet skal lære at falde i søvn, skal det i en periode ikke tages op, men forældre skal hele tiden være til stede som en relation, der kan trøste og berolige barnet, siger vejlederen i søvn og fortsætter:

- Det er selvfølgelig klart, at man skal vænne sit barn til, at det skal sove. Men sengen skal være et rart og trygt sted. Man må absolut ikke sende sit barn i seng som en straf. Sengen skal meget tidligt associeres med noget positivt.

Fire gode råd fra søvneksperten

  1. 1

    Faste ritualer og sengetider: Som forældre er det en god idé at indføre faste ritualer og sengetider. Man skal kende sit barns døgnrytme og vide, hvornår det er mest optimalt, at det falder i søvn og holde fast i det. Hvis man ikke gør det, vil barnet typisk være mere udadreagerende og have svært ved at sove.

  2. 2

    Fælles holdninger hos forældre: Det er vigtigt, at forældre har fælles holdninger til, hvordan man griber det an. I det øjeblik der er nogle uoverensstemmelser, mærker barnet det lynhurtigt. Og så skal de holde fast i rytmen, så barnet ikke oplever, at det er nemt at påvirke mor eller far, så der kommer en uoverensstemmelse, og barnet måske "vinder" kampen.

  3. 3

    Undgå stimuli tæt på sengetid: Det er essentielt, at børn undgår stimuli tæt på sengetid. Rigtig mange forældre lader deres børn sidde med iPads og lignende inden sengetid. Det er søvnhæmmende og skal fjernes en halv til en hel time, inden børn skal sove.

  4. 4

    Nærvær inden sengetid: Alle har behov for at gøre nervesystemet klar til at sove. Det gør man ved at skabe nærvær. Det kan være ved at tage et bad sammen med sit barn, læse en bog eller synge. Hvis man bruger tid på det, hjælper det barnet til at falde i søvn.

Facebook
Twitter