Gymnasieelever tjekker Facebook mere end de følger med i timen

Nyheder på nettet, computerspil og film er også med til at forstyrre undervisningen.

På Viborg Katedralskole bliver der også holdt øje med Facebook i undervisningen. (© DR)

Danske gymnasieelever lader sig alt for ofte forstyrre af Facebook, nyheder på nettet, computerspil eller videoer, når de egentlig burde koncentrere sig om undervisningen.

Det mener over halvdelen af de adspurgte gymnasielærere i en ny undersøgelse, og størstedelen af eleverne i undersøgelsen erkender også, at de har svært ved at løsrive sig fra irrelevante internetsider i timerne.

- Både lærere og elever synes, det er et stort problem. Lærerne synes, det er et problem, fordi det er frustrerende at skulle stå i en klasse og vide, at rigtige mange elever ikke deltager eller følger med, siger Helle Mathiasen, der er professor på Aarhus Universitet og projektansvarlig for undersøgelsen.

- Eleverne synes, det er demotiverende, fordi de ikke deltager, og derfor bliver undervisningen kedsommelig. Samtidig er de irriterede på sig selv, siger hun til DR Nyheder.

Professor Helle Mathiasen. (© DR)

Facebook, nyheder, spil og film er de største tidsrøvere

Knap 60 procent af eleverne i undersøgelsen siger, at næsten al deres tidsfordriv i undervisningen består af at være på Facebook, mens fire ud af ti tjekker nyheder på nettet. 12 procent spiller computer, og samme antal ser film eller video.

Hver fjerde elev siger, at han eller hun har svært ved at løsrive sig fra forstyrrelserne, mens samme mængde bliver nysgerrige, når klassekammeraterne er online.

På Viborg Katedralskole er eleverne "ret ofte" på Facebook eller andre sociale medier i timerne, fortæller gymnasielærer Kasper Løvstrup.

- Det er da irriterende, fordi jeg selv synes, det jeg laver, er interessant. Men jeg er åben over for, at eleverne har brug for afbræk i løbet af modulerne, siger han.

Professor Helle Mathiasen. (© DR)

Internet i timerne er kommet for at blive

IT-forstyrrelserne er ifølge Kasper Løvstrup hverken værre eller bedre end de papirkugler, han selv kastede med i skolen, og han har også selv implementeret brugen af Facebook i sine undervisningstimer.

- Det er noget, der er kommet for at blive. Om 10 år er det måske ikke Facebook, men noget andet. Så det er det bedste for deres undervisning, at vi åbner op for internet i undervisningen. Det er nemt og intuitivt, så hvorfor ikke prøve det, siger Kasper Løvstrup.

Det er især den traditionelle klasseundervisning, der er sårbar over for it-forstyrrelser blandt gymnasieeleverne, mener både lærere og elever i undersøgelsen.

Til gengæld føler eleverne et større ansvar for ikke at gå på Facebook, læse nyheder eller spille spil, hvis de eksempelvis arbejder i grupper.

Ikke noget quick fix

Derfor bør man ifølge professor Helle Mathiasen tænke i flere alternative undervisningsformer.

- Det er meget naturligt, og undersøgelsen viser, at når man begynder at nytænke den daglige undervisning, kommer der mere kvalitet, og både lærere og elever får flere muligheder, siger hun.

Hun fastslår, at der ikke findes nogen hurtige løsninger på de mange it-forstyrrelser i de danske gymnasieklasser.

- Der er ikke noget quick fix, for det er noget med at lave nogle aftaler og forventningsafstemme mellem lærere og elever om, hvorfor man går i gymnasiet, siger Helle Mathiasen.

- Måske skal man allerede på første dag i 1.g fortælle, at vi sammen skal gå en lang vej inden studenterfesterne i 3.g. Vejen er eleverne med til at bestemme, så derfor bliver vi nødt til at tage det her op, siger hun.

I alt har 1.463 elever og 148 lærere deltaget i undersøgelsen.

Facebook
Twitter