Gymnasielærere bruger kun 20% af tiden på undervisning

Gymnasielærerne skal brughe mere tid på at være sammen med eleverne, mener børne- og undervisningsministeren. I dag bruger de kun en femtedel af deres arbejdstid på det.

Børne- og undervisningsminister Christine Antorini. Foto: Jens Panduro (Foto: Foto: Jens Panduro)

Gymnasielærerne bruger mindre end en femtedel af deres arbejdstid på at undervise eleverne, viser en ny undersøgelse, som Undervisningsministeriet har fået foretaget.

Et resultat, der ikke tilfredsstiller børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S).

- Det vigtige er nu, at vi finder nogle måder, så lærerne bruger mere tid sammen med eleverne. Det er helt afgørende for elevernes faglighed, siger hun.

Undersøgelsen, som er foretaget blandt 497 lærere på 20 gymnasier, laves årligt og viser også et lille fald i undervisningstiden sammenlignet med forrige år. I dag bruges kun 19,6 pct. af tiden på undervisning, mens 25 pct. går med forberedelser.

Og det er ikke, fordi gymnasielærerne danderer den i lærerværelsernes kaffekroge - kun 4 pct. af arbejdstiden går med pauser, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

- Det handler ikke om, at lærerne skal arbejde mere, men de skal bruge mere af deres tid sammen med eleverne. Undersøgelsen viser, at der er mulighed for det, siger ministeren.

Gymnasielærernes formand, Gorm Leschly, mener, at det er forældet at måle tavleundervisning som undervisning, men siger dog:

- Vi er godt klar over, at der er krise i samfundet, og vi er ikke blege for at finde intelligente effektiviseringer, som kan føre til mere undervisningstid.

I denne uge offentliggøres også en omfattende undersøgelse fra Rigsrevisionen, som forventes at sætte tal på de økonomiske konsekvenser af, at kun en lille del af lærernes tid bruges på undervisning.

Facebook
Twitter