Gymnasielærere forbereder på livet løs

Gymnasielærere planlægger undervisning, retter opgaver og mailer med elever i sådan en grad, at halvdelen bruger mere forberedelsestid, end de har fået afsat timer til.

Gymnasielærere planlægger undervisning, retter opgaver og mailer med elever i sådan en grad, at halvdelen bruger mere forberedelsestid, end de har fået afsat timer til. (© DR)

Halvdelen af gymnasielærerne bruger mere tid til at forberede sig, end de har fået afsat timer til. Det viser en undersøgelse i fagbladet gymnasieskolen, foretaget blandt mere end 1000 gymnasielærere.

- Der er måske nogle, især unge lærere, der har svært ved at sætte en grænse for hvornår, de har forberedt sig godt nok, siger Søren Møller Baattrup til DR Nyheder.

Han er lærer og fællestillidsrepræsentant på Frederiksværk Gymnasium og HF.

Svage elever kræver ekstra tid

De mange forberedelsestimer skyldes, blandt andet, at gymnasierne i dag står med flere mindre uddannelsesklare elever end tidligere.

- De skal altså holdes lidt mere i hånden og have tingene lidt mere individuelt, siger Søren Møller Baattrup til DR Nyheder.

For nyligt kom det frem, at gymnasielærerne i Danmark i gennemsnit bruger lidt over en femtedel af deres arbejdstid på at undervise. I OECD er gennemsnittet næsten det dobbelte.

Arbejdstid udenfor klasselokalet vigtig

Men Søren Møller Baatrup forstår ikke kritikken af, at gymnasielærerne bruger for lidt tid på selve undervisningen.

- Vi er sammen med eleverne på så mange andre måder, end når vi står oppe ved tavlen med et stykke kridt i hånden. Vi kan ikke begynde at tælle hvor lang tid, vi står ved kateteret. Det er simpelt hen ikke den måde, gymnasier fungerer på i dag, siger han til DR Nyheder, og henviser til at løbende vejledning og kontakt med elever på e-mail og chat er en helt nødvendig del af det moderne gymnasium.

Facebook
Twitter