Han skal redde hæderkronede B&O: Her er den nye direktørs største hovedpiner

Dit fjernsyn er ikke længere et møbel, og det har ramt B&O, forklarer tech-eksperter.

Bang & Olufsens nye administrerende direktør overtager tre hovedpiner, lyder det fra en række tech-eksperter. (Foto: REUTERS STAFF © Scanpix)

I dag fik Bang & Olufsen ny administrerende direktør. Efter et kvartalsregnskab med røde tal skal svenske Kristian Teär nu forsøge at få den hæderkronede Struer-virksomhed på ret kurs.

Han har blandt andet erfaring med forbrugerelektronik fra virksomheder som Logitech, Sony Ericsson og Blackberry og overtager posten efter Henrik Clausen.

Kristian Teär er blandt andet oppe imod nye og moderne forbrugsvaner, hvor et fjernsyn ikke længere er et stuemøbel, der kan holde i 15-20 år.

Det forklarer to fjernsyns- og tech-eksperter, der sætter ord på B&O-bossens største udfordringer.

1

Et fjernsyn er ikke længere et møbel

En håndbygget model fra Struer med kabinet i ædeltræ i et tidløst design kunne i gamle dage tage sig godt ud - lige fra ungerne blev født og til de flyttede hjemmefra. (Foto: henning Bagger © Scanpix)

Der var engang, hvor fjernsynet var stuens vigtigste møbel. Dengang var det en god ide, hvis tv-møblet også var til at holde ud at kigge på, når det var slukket. En håndbygget model fra Struer med kabinet i ædeltræ i et tidløst design kunne tage sig godt ud - lige fra ungerne blev født og til de flyttede hjemmefra.

Sådan er det ikke længere, forklarer Torben Vognsen, der er chefredaktør for tech-magasinet Input.

- Et tv er ikke længere et møbel. Det er bare en flade med en kant, der hænger på væggen. Det er svært at designe, så det ser anderledes ud, for der er ikke meget form tilbage at formgive, siger Torben Vognsen.

Den udfordring har Bang & Olufsen blandt andet forsøgt at løse, ved at lade deres tv-modeller adskille sig ved at have en fuldendt og knivskarp lyd.

- Lyden er i verdensklasse, men problemet er, at man risikerer at betale rigtig meget for et tv med god lyd, hvor tv-delen af indmaden måske er forældet i løbet af nogle år. For mange forbrugere er det en bedre fidus at købe et billigere tv, som de kan skifte ud og selv supplere med et godt selvstændigt lydsystem, siger Torben Vognsen.

2

Prisen skræmmer de almindelige kunder

Prisen kan være medvirkende til, at B&O-omsætningen falder. Tv'et på billedet er en ældre model - ifølge den seneste prisliste fra august 2019 koster den dyreste B&O-skærm på 77 tommer 146.000 kroner i vejledende pris. (Foto: henning Bagger © Scanpix)

For de fleste forbrugere - selv de mest velhavende - er det forbundet med store overvejelser at købe et hundedyrt fjernsyn, der hurtigt risikerer at gå af mode.

Ifølge Torben Vognsen er prisen kombineret med den teknologiske udvikling blandt de store problemer for B&O’s tidligere flagskib, nemlig tv-forretningen.

- Vores læsere er helt tydelige i deres sprog, hver eneste gang vi spørger dem. De vil ikke investere 50.000 kroner i et tv, der risikerer at være forældet om to år, siger Torben Vognsen.

Problemets kerne er den teknologiske udvikling, der spurter af sted i et tempo, så de fleste forbrugere har en fornemmelse af at gå glip af noget nyt, hvis de binder sig til et bestemt produkt i årevis. Hvad der i dag er topmoderne teknologi, risikerer at være forældet i løbet af kort tid, siger Torben Vognsen.

På den måde afskærer B&O sig fra den store gruppe af almindelige forbrugere, der måske er glade for B&O, men som bliver skræmt væk af tv-prisen.

- Det kan man se på deres hovedtelefoner og visse af deres højttalere, som sælger rigtig fint. Kvaliteten er i top og det er til at betale for almindelige mennesker, siger Torben Vognsen.

3

Indmaden er billigere uden B&O-logo

Koreanske LG samarbejder med danske Bang & Olufsen om indmaden til tv-produkter. (Foto: FABRIZIO BENSCH © Scanpix)

Når man køber et B&O-fjernsyn, så er det ikke hele pakken, der er lavet af danske ingeniører i Struer. Det er dybest set et koreansk LG-tv i eksklusiv, dansk indpakning med ekstra god lyd.

- Jeg kunne ikke finde på at købe et B&O-fjernsyn. Det er reelt et LG-tv, der er sat ned i en B&O-lydløsning, siger Rasmus Larsen, redaktør på online-mediet Flatpanels, der skriver om tv-markedet fra forbrugerens synspunkt.

Han forklarer, at fra et forbrugersynspunkt er det svært at betale tusindvis af kroner i merpris for et tv, fordi der står B&O i stedet for LG.

- LG er de eneste, der kan masseproducere den her form for teknologi, så forbrugeren går bare hen og spørger, hvad et LG-tv koster i stedet for, siger Rasmus Larsen, der forklarer, at for mange forbrugere er billedkvaliteten det vigtigste, når de køber et tv.

Og når man kan få den samme billedkvalitet som B&O’s topmodel - til en tredjedel af prisen - så vælger mange almindelige forbrugere dansk design fra.