Har du betalt for meget på Storebælt? Sådan finder du ud af det

En fejl i et nyt system har betydet, at flere kunder har betalt for meget for turen over Storebælt.

Tjek din opgørelse, lyder det fra Sund & Bælt. (Foto: © Mads Claus Rasmussen, Scanpix)

Bilister i mikrobiler har måske penge til gode hos Storebæltsbroen.

Selskabet Sund & Bælt, der driver aktiviteten på Storebæltsbroen, oplyser, at betalingsanlægget i flere tilfælde har opkrævet en forkert takst. Det er sket som følge af udskiftningen af motoren i betalingsanlægget.

- Især kunder med de helt små biler har nogle gange oplevet at få en lidt højere pris, end de er vant til, oplyser Palle Nygaard, der er driftsleder for betalingsanlægget.

Han har ikke et nøjagtigt tal på, hvor mange biler, det drejer sig om.

- Vi kan se, at det er få promiller af vores trafik, men der er nogle kunder, der bliver ramt lidt for ofte, siger han.

Har du betalt for meget?

En enkelttur i en personbil op til tre meter uden rabatter koster 130 kroner, mens en tur i en personbil tre-seks meter koster 245 kroner.

Hvis man har mistanke om, at man har betalt for meget, kan man tjekke den opgørelse, som bliver sendt ud på mail, hvis man eksempelvis er Brobizz-kunde.

Her vil det fremgå hvilken bil-kategori, man er blevet opkrævet i.

Se et eksempel på billedet herunder. Artiklen fortsætter under billedet.

På denne opkrævning er der korrekt blevet opkrævet to ture i en bil 3-6 meter. Men bilister i mikrobiler kan også opleve at blive opkrævet i denne kategori. (Foto: © (C) DR Nyheder, (C) DR Nyheder)

- Man skal kontakte kundeservice, hvis man oplever at have betalt noget andet, end man plejer, siger Palle Nygaard.

- Og hvis man betaler med kort og ser, at prisen er forkert, mens man er i gang med at betale, kan man trykke på "hjælp" med det samme og få rettet prisen.

Han fortæller, at kunderne naturligvis får pengene retur, hvis de er opkrævet forkert.

Samtidig forventer han, at problemerne med forkert opkrævning er løst i løbet af første kvartal i 2020.