Havarikommission: Flere trailere på ulykkestog sad løst

Vindforhold kan have været medvirkende til ulykken på Storebæltsbroen.

Togulykken ved Storebæltsbroen skete den 2. januar 2019. (Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix) (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

Flere sættevognstrailere var ikke låst ordentlig fast, da et lyntog fra DSB blev ramt af en trailer fra et modkørende godstog 2. januar.

Det fastslår Havarikommissionen i en foreløbig rapport om ulykken.

Ved ulykken mistede otte personer livet, og 16 blev kvæstet - heraf fire alvorligt.

Siden januar har Havarikommisionen undersøgt forholdene for at finde årsagen til ulykken.

Blandt andet viser kommissionens undersøgelse, at låsesystemet ikke virkede ordentligt på tre af sættevognstrailerne på godstoget. Sættevognene fastgøres til lommevognene via en såkaldt kongetap, som skal låses i en såkaldt skammel. Og det er dén funktion, der ikke har været god nok.

- Vi kan konkludere, at selvom man læsser vognen efter de instrukser, der er, og traileren faktisk ser ud til at være monteret korrekt, så er der ikke nogen sikkerhed for, at den er låst fast. Vores undersøgelser har vist, at adskillige vogne i praksis kan være i ulåst, siger Bo Haaning, der er souschef for Havarikommissionen.

Vindforhold kan være årsag

Kommissionen skriver ligeledes, at lokale vindforhold kan have været medvirkende til, at sættevognstraileren fra selskabet DB Cargo rev sig løs og ramte det modkørende passagertog.

Beregninger har ifølge rapporten vist, at en vindstyrke på 21,8 meter i sekundet kunne være nok til, at en sættevogn kunne rive sig løs. På broen blev der målt 21,6 meter i sekundet, da ulykken fandt sted.

- Vindforholdene var tilstrækkelige til at vælte traileren den dag. Det underbygger blandt andet observationer af gnister og fund af dele fra før kollisionstidspunktet. Og kombineret med den overvejende sandsynlighed for, at traileren ikke var låst, siger Bo Haaning.

I en skriftlig kommentar til DR Nyheder oplyser transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA), at flere undersøgelser vil afgøre, om der er grund til at ændre reglerne på området.

- Den igangværende undersøgelse fortsætter og er meget grundig, da det er vigtigt, at vi kommer til bunds og får klarlagt ulykkens årsag, så vi kan konkludere, om regler eller andre foranstaltninger skal ændres permanent, lyder det fra ministeren.