Havarikommissionen undersøger togulykke: 'Et stort puslespil det kan tage måneder at lægge'

Al information, som kan forhindre en ulykke i fremtiden, skal samles, siger souschef.

Det forulykkede tog holder nu i Nyborg, hvor der skal ske nærmere undersøgelser.

Efter togkatastrofen på Storebæltsbroen, der kostede otte mennesker livet og sårede 16, fortsætter Havarikommissionen sine undersøgelser af, hvad der præcis skete.

Transportsministeriets undersøgelsesmyndighed skal sikre, at alle detaljer om ulykken kommer frem i lyset, så lignende ulykker kan undgås i fremtiden.

Det oplyser Bo Haaning, der er souschef for Havarikommissionen.

- Vi skal i gang med et stort puslespil, og det kan komme til at tage dage, uger og måneder at lægge. Vi skal have alle de oplysninger, som kan have relevans, så vi kan undgå, at sådan en skrækkelig ulykke kan ske igen, siger han.

Han understreger, at der er tale om en sikkerhedsmæssig undersøgelse, som skal munde ud i en række anbefalinger til sikkerhedsmæssige forbedringer.

Havarikommissionen undersøger omstændighederne omkring den togkatastrofe, der kostede otte mennesker livet. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

Alle detaljer skal frem

Han uddyber, hvad undersøgelserne konkret handler om:

- Det er alt lige fra, hvilke regler der er, og om de er overholdt, til personalets oplevelser, hvilken rolle vinden har spillet og tekniske undersøgelser. Al information og viden, der har relevans for, hvad der skete, siger Bo Haaning.

- Det primære formål er at finde årsager til, hvorfor det her skete, tilføjer han.

Ulykken skete omkring 07.35 i går morges, da et lyntog kørte mod Sjælland. Her blev det ramt af gods fra et modkørende godstog, som kørte med tomme ølflasker, og lyntoget måtte her foretage en hård opbremsning.

Ifølge Havarikommissionens foreløbige undersøgelse ramte toget en tom lastvognstrailer.

DSB har også iværksat en række undersøgelser og interne analyser af forholdene omkring gårsdagens ulykke.

- Vi vil meget minutiøst gennemgå vores egne fakta og procedurer for at se, om ulykken giver anledning til at ændre noget internt i DSB. Det er op til Havarikommissionen og politiet at få klarlagt hændelsesforløbet og årsagen til ulykken til bunds, siger Flemming Jensen, administrerende direktør i DSB, i en pressemeddelelse.

- DSB bidrager naturligvis, med alt det som vi kan, til Havarikommissionens undersøgelse. Jernbanen er en af de allersikreste transportformer, og det skal den fortsat blive ved med at være, siger han.

Facebook
Twitter