Havariundersøger: 'Vi kan konstatere, at der er en potentiel sikkerhedsbrist'

Det er alt for tidligt at sige om den potentielle sikkerhedsbrist har noget at gøre med togulykken på Storebælt.

Ulykken på Storebælt kostede onsdag morgen otte personer livet. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

Havarikommissionen har i sin undersøgelse af den tragiske togulykke på Storebælt i sidste uge konstateret forhold, som kan medføre sikkerhedsmæssige risici.

Det fortæller havariundersøger Bo Haaning.

- Det, vi har konstateret, er, at når lastbiltrailere læsses på godsvogne af den pågældende type lommevogne - også selvom læsningen foregår efter de gældende regler - så viser vores undersøgelser, at trailerne i praksis risikerer ikke at være låst, siger Bo Haaning, souschef i Havarikommissionen.

Togulykken på Storebælt i skete, efter en trailer fra en lastbil løsrev sig fra et godstog og ramte et lyntog, der var på vej over Storebælt i retning mod Sjælland onsdag morgen. Otte personer mistede livet, mens yderligere 16 personer kom til skade.

Er det den specifikke lommevogn, hvorfra en lastbiltrailer faldt af i onsdags, som I har undersøgt og konstateret sikkerhedsbristen?

- Jeg kan kun sige, at de undersøgelser, vi har lavet, har indikeret, at traileren i praksis kan risikere ikke at være låst eller sikret, selv om de er læsset efter forskriften, siger Bo Haaning fra Havarikommissionen.

Hvorvidt kan denne sikkerhedsbrist han noget at gøre med togulykken på Storebælt?

- Det er alt for tidligt at svare på. Vi kan konstatere, at der er en potentiel sikkerhedsbrist, men jeg kan hverken be- eller afkræfte, om det har noget med ulykken at gøre, siger havariundersøgeren.

(© DR Nyheder)
(© DR Nyheder)

Trafikstyrelsen udsender advarsel

Trafikstyrelsen sendte i lørdags en advarsel ud til hele det samlede danske jernbanenet, efter at Havarikommissionen havde opdaget den potentielle sikkerhedsbrist.

Her opfordrede de godsoperatører til at udføre ekstra kontrol ved sikring af låsemekanismen, når sættevogne monteres på godsvogne.

- Advarslen blev sendt direkte til de relevante operatører på banen og skal ses som en opfordring til ansvarlige godsoperatører om at udføre ekstra kontrol ved sikring af låsemekanismen, når sættevogne monteres på godsvogne, siger kontorchef i Trafikstyrelsen Claus René Pedersson i et skriftligt svar.

DB Cargo: Intet er vigtigere end sikkerheden

Det var et tog fra selskabet DB Cargo, der var involveret i ulykken i onsdags. Kommunikationsdirektør Jan Wildau siger, at man tager Trafikstyrelsens advarsel yderst alvorligt.

- Sikkerheden er det vigtigste for DB Cargo, og derfor har vi selvfølgelig valgt at følge Trafikstyrelsens anbefaling til fulde, siger Jan Wildau.

Betyder det, at I nu vil tjekke låsemekanismen en ekstra gang?

- Det betyder, at vi er i dialog med Trafikstyrelsen og naturligvis retter ind, når der kommer en anbefaling, siger han.

Han mener, at lommevogne generelt er meget sikre.

- Lommevogne er en meget almindelig vogntype i Danmark og hele Europa. Den har eksisteret i årtier, og der kører formentlig flere hundrede tusinde i Europa. Det er intet som tyder på, at den skulle være farligere end andre vogntyper, siger han.

Herunder kan du se, hvordan man påfører en lastbiltrailer på en lommevogn.

Facebook
Twitter