Heidi er kommet i læ ved kasse ni: Nu sætter supermarkeder plexiglas op

Rema 1000, Coop, Dagrofa og Salling Group sætter i disse dage plexiglas op i deres butikker.

Hos Føtex i Holme ved Aarhus er der sat en tyk, gennemsigtig rude op foran kasseassistenterne, så kunderne ikke sender virus om på den anden side af kassen, hvis de kommer til at hoste, når der skal betales.

Et initiativ, der er blevet mødt med glæde af Heidi Stahl Pedersen, der sidder ved kasse ni.

- Det er en helt vild god idé. Det gør mig meget mere tryg på arbejdet. Lige pludselig er det kun mine håndflader, der har mulighed for at få virus på sig, når jeg rører ved varerne. Og vi spritter af hele tiden og vasker hænder to gange i timen, siger hun med optimisme i stemmen.

Plexiglasset kommer i disse dage op foran kasserne hos både Rema 1000,

Coop
,
Dagrofa
og Salling Groups butikker rundt omkring i landet.

Ved kasse ni blev det sat op i går.

Ikke en lov

Hos Rema 1000 forklarer de, at beslutning er taget med baggrund i flere faktorer.

- Det er for at skabe tryghed og sikkerhed for både kunder og personale i supermarkedet, siger Jonas Schrøder, der er kommunikationschef hos Rema 1000.

Det er i øjeblikket ikke et krav fra myndighedernes side, at der sættes plexiglas op i dagligvarebutikkerne. Alligevel har Salling Group også valgt, at medarbejderne i mere end 650 butikker rundt omkring i Danmark skal sættes bag plexiglas.

Det fortæller Per Bank, der er administrerende direktør i Salling Group, som blandt andet ejer Netto, Føtex og Bilka.

- Sikkerheden kommer i første række. Sådan har hele

branchen
det. Derfor lærer vi af hinanden og tager de gode idéer til os, siger han med henvisning til, at Lidl var den første dagligkæde i Danmark, der begyndte at opsætte plexiglas i butikkerne.

Apoteker følger med

Også en række af landets apoteker har ladet sig inspirere og er begyndt at sætte plexiglas op foran deres kasser, så medarbejderne ikke bliver syge.

Det oplever Claus Hammer, der er direktør i Forex Design, som leverer butiksinventar til apoteker. Han har allerede sat 200 plexiglasruder op.

- Der kommer stadig ordre ind. Så et bud kan da sagtens være, at jeg ender med at montere mellem 300 og 350 plexiglasruder, siger han og fortsætter:

- Personalet er enormt

afgørende
for, at apotekerne kan drives. Og de udfylder en enorm vigtig rolle i samfundet. Derfor tror jeg, at apoteker føler, at de er nødt til at gøre noget for at passe på deres medarbejdere.

Kunderne er imponerede

Det samme føler Salling Group. Derfor har de besluttet, at der på landsplan skal sættes 2.500 plexiglasruder op de kommende dage.

Et af de første steder var hos Føtex i Holme i går.

Og siden da er der udelukkende kommet positive tilkendegivelser, fortæller Heidi Stahl Pedersen.

- Kunderne har været imponerede over vores indsats bag kassen, og jeg kan mærke, at det gør dem trygge, når de ved, at vi tænker på dem, siger hun, inden hun kører de næste varer gennem kasse ni; Lego, kiks og mælk.

Dagrofa er tilføjet til artiklen, da de laver et lignende initiativ i deres butikker; Meny, Spar, Min Købmand og Let-Køb.