Her er Radio24syvs banemænd: Det får du med Danmarks nye radiokanal

Radiokanalen Loud regner med at få lige så mange lyttere som P8 Jazz.

Loud fejrede i går, at de havde vundet udbuddet.

1. april går Danmarks nye radiokanal, Loud, i luften på DAB-båndet - og det er ikke en aprilsnar.

For i går kunne Radio- og tv-nævnet meddele, at Loud vandt sendetilladelsen, der gælder de næste fire år, og hermed gav de det endelige dødsstød til Radio24syv.

Men hvem er vinderne, og hvad vil de bruge deres sendetilladelse til? Herunder forsøger vi at give et overblik over den nye radiokanal.

Hvem står bag kanalen?

Loud lod champganepropperne springe, da de i går vandt udbuddet om den nye DAB-kanal. (© (c) DR)

Ejerne bag den nye radiokanal består af et konsurtium af selskaber med baggrund i lokalradio. De er gået sammen under navnet Kulturradio Danmark A/S

Radio Diablo, der holder til i Svendborg, ejer lige over halvdelen af selskabet og er hermed den klart største spiller.

De resterende fire interessenter ejer hver mellem 5 og 20 procent. Ejerforholdene betyder, at de har kontorer i Svendborg, Kolding, Esbjerg, Århus, Rødding, Holstebro, Ringkøbing og Mors. De fem ejere vil hver især være repræsenteret i bestyrelsen.

I spidsen for det hele har radiokanalen hentet Ann Lykke Davidsen som direktør. Hun har en fortid i DR, hvor hun blandt andet har været redaktionschef.

I Louds bud på, hvordan de vil drive radiokanalen lyder det, at de regner med at have samme andel lyttere, som P8 Jazz har i dag, hvilket ligger i omegnen af 100.000 ugentlige lyttere.

Målgruppen er unge mellem 15 og 32 år.

Hvem skal bidrage med indhold?

Nationalmuseet med Rane Willerslev i spidsen er blandt dem, der skal lave indhold til radiokanalen. (Foto: Sofie Mathiassen © Scanpix)

De fire ejere bliver langt fra ene om at lave indholdet til Loud. For de får nemlig hjælp af en række private og offentlige interessenter.

Nationalmuseet vil udvikle og producere både ugentligt programindhold og mindst fem årlige temaer. Her vil de fortælle 'historien i nutid' og tage temaer op som ungdomslivet, klimakrisen, ulighed, frygt og kærlighed.

Derudover skal spillestedet Vega og Roskilde Festival også bidrage med sendetimer. Vega vil blandt andet sende et ugentligt program, hvor man vil høre, hvad Vegas musikchef og dets bookere lytter til. Her vil man også følge, hvordan deres koncertplan bliver til.

Af andre bidragsydere kan nævnes Danske Studerendes Fællesråd, Teater Mungo Park og Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.

Hvad vil de sende i æteren?

Komikeren Sebastian Dorset har givet tilsagn om at blive en del af den nye radiokanal. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

I deres bud på, hvorfor Loud skulle have sendetilladelsen nævner de en række programforslag.

Blandt andet kommer det frem, at komikeren Sebastian Dorset har givet tilsagn om at stå i spidsen for at få udviklet og fundet de nye satiretalenter. De nye talenter skal i æteren alle hverdage mellem 13 og 14 i et program med arbejdstitlen 'Satireprogrammet'. I det program skal der være elementer som memes og satiriske karakterer.

Sebastian Dorset skal også være vært på sit eget program med arbejdstitlen 'Ugerevyen', der som navnet tilsiger sendes en gang ugentligt.

I en helt anden boldgade vil Loud have et program med titlen 'Kollegiekøkkenet', der skal sendes hver søndag aften. Programmet vil være uden vært og handler om, at fire til seks unge sættes i stævne i et kollegiekøkken, hvor Loud så har udvalgt nogle emner, de skal diskutere. Programmet skal sendes uredigeret.

Du kan læse meget mere om Louds visioner i det mere end 300 sider lange bud, som kan ses her.