Høje fragtpriser får danske virksomheder til at overveje at rykke produktionen tættere på hjem

Hos det danske firma Lynæs er fragten på en havponcho gået fra 16 kroner til 33 kroner, fortæller medejeren.

Efterspørgslen på fragt ud af især produktionslandene i Asien er markant højere end udbuddet af fragten, og derfor er priserne steget. (Foto: ALY SONG © Scanpix Denmark)

I mange år har det uden problemer kunnet betale sig at få produceret en T-shirt på en fabrik i Bangladesh, selvom den skulle sælges i en dansk tøjforretning.

Men med de stigende fragtpriser og store forsinkelser i forsyningskæderne er regnestykket i dag længere fra at gå op end for bare et år siden.

Derfor stiller flere danske tøj- og modevirksomheder sig selv spørgsmålet, om det egentlig ikke ville være en god ide at rykke produktionen tættere på hjem.

- Det er der mange, der gør sig overvejelser om, og vi overvejer at tage til Tyrkiet for at kigge på faciliteter, fortæller Michael Hillmose, der er international chef i brancheorganisationen Dansk Mode og Textil.

Samme fornemmelse sidder man med i Dansk Erhverv, der repræsenterer flere store modevirksomheder.

Det fortæller Michael Bremerskov Jensen, der er organisationens fagchef for international handel.

- Nu har det stået på i flere måneder, og jeg tror, at vi når det punkt, hvor flere virksomheder overvejer at regionalisere deres forsyningskæder og rykke produktionen tættere på Europa, siger han.

Det tøj, som du køber i butikkerne, betaler danske virksomheder penge for at få fragtet fra producenterne til Danmark. Og efterhånden er fragtpriserne så høje, at de overvejer at rykke tættere på Danmark. (Foto: Edgar Su © Scanpix Denmark)

Det er et kæmpe skridt at rykke produktionen for en virksomhed, men når flere danske tøjvirksomheder alligevel overvejer at kaste sig ud i det, skyldes det, at de nuværende problemer gør ondt på bundlinjen.

Den danske tøjbranche får nemlig i altovervejende grad produceret sine ting i Asien, og så er der tale om varer, der hurtigt mister værdi ved forsinkelser. Eksempelvis sælger en forårskollektion dårligt uden for sæson.

- Varerne kommer ikke til tiden, så nogle ordrer må annulleres eller sælges med rabat, og de kommer ikke nødvendigvis til julehandlen eller de første frostdage, hvor man gerne vil købe vinterfrakker, siger Michael Hillmose.

Dyrere transport, kollektioner, der ankommer for sent, og et ønske om at reducere CO2-aftrykket kan være den kombination, der får virksomhederne til at rykke.

- Jeg tror, at alle de ting lagt sammen gør, at beslutningen om at rykke tættere på Danmark bliver truffet for mange virksomheder i den her periode, siger Michael Bremerskov Jensen.

Dansk firma har rykket dele af produktionen hjem

Firmaet Lynæs er med Kristian Westfalls egne ord et lille, hyperlokalt tøjbrand, der producerer tøj til surfere og sejlere.

En del af tøjet produceres i Asien, men allerede før corona begyndte virksomheden at trække lidt af produktionen hjem for at fokusere på dansk kvalitet.

- Vi begyndte (produktion i Danmark, red.) med et bæredygtighedsaspekt for øje, men det gik jo hurtigt op for os efter corona, hvor fragtpriserne er steget, hvordan det kan give meget bedre mening, siger Kristian Westfall, der er medejer af Lynæs.

Det er forskelligt fra vare til vare, hvor meget fragtomkostningerne er steget, fordi det afhænger af, hvor meget de fylder. Men ifølge Kristian Westfall kan der sagtens være tale om en fordobling.

For en såkaldt hav-poncho i Lynæs' sortiment er prisen steget fra 16 kroner til 33 kroner per styk, fortæller han.

- Det udhuler den fortjeneste, som vi skulle have, for vi kan ikke sætte priserne op i tide og utide. Men på den måde skaber det pludselig et marked for at producere det i Danmark, siger han.

Mens en mindre spiller som Lynæs har mulighed for at overveje Danmark, gælder det ikke de større producenter, der i stedet må se mod andre lande i eller nær Europa.

Dansk Erhverv er ved at arrangere en tur for 15-20 virksomheder, der skal en tur til Tyrkiet for at møde mulige producenter.

Men det er et langt, sejt træk, der ikke ændrer på det store problem, de har nu.

- Nu og her står de i en daglig kamp for at få varer på hylderne og se containerne komme i havn. Det er en essentiel udfordring, siger Michael Bremerskov Jensen fra Dansk Erhverv.