Højhastighedsbane til 10 milliarder indviet: Pendlerne er ikke glade

Ringstedbanen har ikke afgange nok, lyder kritikken.

Det var med kongelig pomp og pragt, at den nye højhastighedsbane fra Ringsted til København i dag blev officielt indviet.

Det er fremtidens skinner; 250 kilometer i timen kan de klare, og der er potentiale til masser af afgange hver eneste time til de sjællandske pendlere.

Men det er fremtid. I dag kørte toget med kronprins Frederik i dag 120 km/t, og når den almindelige drift begynder fra midnat, kan pendlerne i første omgang se frem til en enkelt afgang i timen.

- Som pendlere blev vi lovet et produkt med fire tog i timen. Men vi starter med en bane, hvor der kun kører et tog i timen, og hvor der ikke er nogle signaler, så togene kun må køre 120 kilometer i timen, siger Kristian Jakobsen, pendlertalsmand Køge Bugt-Banen.

At togene i første omgang holder en hastighed på linje med de damplokomotiver, der kørte på Sjælland i slutningen af 1800-tallet, skyldes et midlertidigt problem med signalsystemet. Allerede til juli kan hastigheden sættes op til 180 km/t.

Kristian Jakobsen mener ikke, at pendlerne har fået, hvad de er blevet lovet.

Det bliver med den nye bane muligt for eksempel at spare op til 15 minutter mellem Køge Nord og Københavns Hovedbanegård.

Men antallet af afgange bliver sværere at sætte op, før DSB laver en ny køreplan. Derfor kommer det først til at ske ved årsskiftet, lyder det fra Banedanmark.

- Det kunne selvfølgelig have været rart, hvis der var endnu flere afgange. Men nu tror jeg, man skal glæde sig over, at vi får startet op, og så kommer der flere tog hen ad vejen, og så bliver det endnu bedre. Den her rejse, vi er på, handler om hele tiden at forbedre jernbanen skridt for skridt, og dette her er et kæmpe element, siger Banedanmarks administrerende direktør, Per Jacobsen.

Kan godt forstå, at folk køber bil

Kristian Jakobsen, der har pendlet med tog fra Køge til København i over 10 år, er dog ikke klar til at glæde sig.

- Det er måske godt nok for de pendlere, der bor nær stationen og kan 'time' det. Men hvis man rammer en bilkø på vej til stationen og ikke når toget, så skal man over i S-toget alligevel, og så har man ikke sparet tid. Så et tog i timen, kan man overhovedet ikke bruge til noget, siger pendlertalsmanden.

- Jeg kan godt forstå, at folk køber en bil, for jernbane, det er vi ikke særlig gode til i Danmark, tilføjer han.

Hos Dansk Industri (DI) er man glade for, at den nye højhastighedsbane er blevet indviet, men antallet af afgange slår skår i glæden.

- Vi får mere og mere trængsel, der koster os milliarder om året. Så vi vil gerne have et produkt, som kan få flere til at vælge den kollektive trafik. Og det kræver et kvalitetsprodukt, hvis vi skal få folk til at droppe bilen, siger direktør i DI Transport Michael Svane.

Højhastighed kommer til at tage år

Men hvad så med de 250 kilometer i timen, der gør Ringstedbanen til en vaskeægte højhastighedsbane? Jo, det kan banen sagtens klare. Det blev bevist under testkørsler sidste år med et tog, som blev lånt i udlandet.

Men DSB’s nuværende tog kan slet ikke køre så hurtigt, og på nuværende tidspunkt har politikerne på Christiansborg endnu ikke besluttet, om der skal købes nye tog, der kan klare hastigheder op til 250 km/t.

I videoen nedenfor kan du tage en drone-flyvetur over banen.

- Det kommer til at tage noget tid. Det gør det. Der skal vi have en helt ny togflåde fra DSB op at køre, og vi skal have det nye signalsystem på plads. Så der er mange ting, der skal spille sammen. Men indtil da skal vi glæde os over, at dette her bliver en gevinst for rigtig mange, siger Banedanmarks administrerende direktør Per Jacobsen.

Det kommer til at tage noget tid, siger du. Tør du sætte et årstal på?

- Nej, det gør jeg ikke. Men det kommer til at tage nogle år.

Facebook
Twitter