Hollandsk fagforening: Chauffører er ofre for menneskehandel i flere lande

Hollandsk fagforening har opfordret Europol til indsats mod Kurt Beier Transport.

Det danske politi efterforsker, om chaufførernes arbejds- og leveforhold er så ringe, at der er tale om en overtrædelse af straffelovens bestemmelser om menneskehandel.(Foto: 3F) (Foto: Ulrik Stadler Bang DR Syd)

Filippinske og srilankanske chauffører, der bor under usle forhold i Padborg og som angiveligt får mellem 15 og 20 kroner i timen, trækker overskrifter i Danmark i disse dage.

Men det er ikke kun her i landet, at vognmandsfirmaet Kurt Beier A/S er anklaget for at lade chaufførerne leve under kummerlige forhold.

Den hollandske fagforening FNV oplyser til Avisen.dk og dr.dk, at de har haft vognmandsfirmaet Kurt Beier Transport i kikkerten i længere tid.

- Chaufførerne arbejder for en meget dårlig løn, de lever i deres lastbiler, og køre- og hviletidsbestemmelser bliver ikke overholdt. De bliver behandlet som dyr, og vi betragter dem som ofre for menneskehandel, siger Edwin Atema, der er leder af FNV's researchafdeling.

Indsats mod firmaet

Derfor har forbundet bedt EU's politienhed Europol om en hurtig indsats i Danmark, Tyskland, Holland og Polen for at beskytte chaufførerne.

- Kurt Beier er et internationalt selskab. Chaufførerne kører transporter gennem Europa, så de kører også på vejene i Holland, Belgien, Frankrig, Tyskland og Sverige. Derfor beder vi Europol om at lave en koordineret indsats, siger han.

Ifølge FNV har der i Holland i oktober været en aktion lignende den, der var i Padborg i tirsdags. I Holland blev ni filippinske chauffører taget i myndighedernes varetægt, og de er efterfølgende blevet behandlet som ofre for menneskehandel og har modtaget beskyttelse fra de hollandske myndigheder, siger Edwin Atema.

Politi efterforsker menneskehandel

I Padborg blev de 26 udenlandske chauffører afhørt af både politiet og Center Mod Menneskehandel i tirsdags, og politiet efterforsker fortsat, om chaufførerne har været udsat for ulovlig menneskehandel.

22 af chaufførerne kommer fra Fillippinerne, mens fire er fra Sri Lanka. De har boet i containerne, hvor både sove- køkken- og toiletforhold har været meget primitive.

Politiet oplyser, at hvis der er tale om menneskehandel, indebærer det blandt andet, at folk arbejder under tvangs- eller slavelignende forhold eller under kummerlige forhold, hvor 'de ikke selv kan gøre, hvad de har lyst til i forbindelse med deres arbejdsforhold’.

- Vi mener ikke, at Kurt Beier Transport bør køre nogen steder længere. Og de kunder, som bruger Kurt Beier Transport, bør tage ansvar, siger Edwin Atema.

DR Nyheder har været i kontakt med Europol, men de ønsker ikke at kommentere sagen.

Vi har også været i kontakt med Kurt Beier Transport og firmaets advokat Anders Németh. Ingen af dem ønsker at kommentere.

DERFOR KØRER FILIPPINSKE CHAUFFØRER I DANMARK

  • De seneste år har transportbranchen kigget ud af EU for at finde chauffører. Det er ifølge branchen selv, fordi der er mangel på chauffører. Fagforeninger mener, at det er lønpres.

  • I dag er reglerne sådan, at vognmænd kan hyre chauffører fra lande uden for EU, hvis de ikke kan finde ledige hænder inden for landets grænser.

  • I 2017 blev der givet tilladelse til 108.332 chauffører fra lande uden for EU - herunder Filippinerne. Det er 31 procent flere end i 2016.

  • Litauen og Polen er de lande, der inviterer klart flest chauffører til EU. Sidste år var der 62.192 alene fra Polen.

  • Danske selskaber kan derfor oprette et datterselskab i for eksempel Polen og ansætte sine chauffører derfra.

  • Når en chauffør har fået grønt lys til at køre i et EU-land, kan vedkommende køre i hele Europa.

  • Ifølge EU-reglerne er det tilladt for udenlandske lastbiler at køre med varer - såkaldt cabotagekørsel - internt i andre EU-lande i forbindelse med internationale transporter.

  • Der er dog visse begrænsninger, men chaufførerne kan for eksempel tage tre ture i Danmark, en tur ud af Danmark og derefter tre ture igen.Kilde: Ritzau

Facebook
Twitter