Hvad er dine rettigheder, hvis du har flybilletter til et corona-ramt land?

Udenrigsministeriet fraråder rejser til store dele af Norditalien.

Hvad gør du, hvis du har bestilt sommerferie til et land, hvor coronavirus bryder ud? (arkivfoto). (Foto: JEPPE MICHAEL JENSEN © Scanpix)

Alt imens vi bestiller flybilletter væk fra regnen, spreder coronavirusset sig til nogle af vores foretrukne feriedestinationer.

Men hvad er egentlig dine rettigheder, hvis virussygdommen bryder ud, der hvor du er på ferie, eller hvis du slet ikke har lyst til at tage derhen alligevel?

Det har vi spurgt Forbrugerrådet Tænk's politiske rådgiver indenfor miljø og transport, Vibeke Myrtue Jensen, om.

Hvis rejseselskabet aflyser

Hvis rejseselskabet aflyser din ferie på grund af coronavirus, skal selskabet sørge for, at du får et sted at sove og får mad og drikke. Derudover skal de forsøge at få dig hjem hurtigst muligt. (Foto: STRINGER/RUSSIA © Scanpix)

Er man allerede på ferie et sted, hvor coronavirus bryder ud, skal rejseselskaberne sørge for danskerne i området:

- Hvis danskerne er berørte af situationen, skal bureauerne sørge for, at de har overnatninger og forplejning. Og så skal de sørge for at få dem hjem hurtigst muligt, forklarer Vibeke Myrtue Jensen.

Det er for eksempel det, man har set på Tenerife, hvor mindst seks danskere har været i karantæne på et hotel på den spanske ferieø Tenerife, fordi en tidligere gæst på hotellet blev testet positiv for sygdommen.

Hvis du selv har booket ferien

Har du booket din ferie uden om et rejseselskab og dit flyselskab aflyser rejsen på grund af coronavirus, får du kun pengene tilbage for billetten og altså ingen yderligere kompensation. (Foto: KIRILL Kudryavtsev © Scanpix)

Det er dog ikke alle, der booker deres ferie gennem rejseselskaber. Mange sammensætter nemlig selv deres drømmeferie med særligt udvalgte hoteller og flyafgange.

Men har du booket din ferie uden om et rejseselskab, er reglerne anderledes.

- Hvis flyselskabet aflyser en rejse på grund af coronavirus, så kan du få ombooket din billet eller få pengene refunderet, forklarer Vibeke Myrtue Jensen.

Senest har Udenrigsministeriet ændret sin rejsevejledning, så danskere nu frarådes ikke-nødvendige rejser til flere regioner i Norditalien, som er hårdt ramt af coronavirus. Det har fået SAS til at aflyse flere afgange, og rejsende har derfor ret til at få deres penge tilbage.

- Det er det samme, om Udenrigsministeriet fraråder rejser generelt eller kun ikke-nødvendige rejser. Man vil få sine penge tilbage for sin billet, når flyselskabet aflyser, siger Vibeke Myrtue Jensen.

Du får dog kun pengene tilbage for billetten og ikke en kompensation for besværet, aflysningen har givet dig.

- Du får ikke et yderligere beløb, som ellers normalt ligger mellem 250 og 600 euro. Det får man ikke, hvis der bliver aflyst på grund af coronavirusset, fordi det er ude af flyselskabets hænder, at virusset har spredt sig til området.

Hvis du derimod allerede er på en ferie, som du selv har booket, og dit fly bliver aflyst, skal flyselskaberne forsøge at få dig hjem med et andet fly hurtigst muligt, forklarer Vibeke Myrtue Jensen.

- Hvis de ikke kan det, så skal de sørge for forplejning og overnatning. Du er berettiget til selv at bestille et andet fly, hvis flyselskabet ikke kan få dig hjem. Det skal selskabet i så fald betale. Men tal med flyselskabet, før du bestiller et fly hjem.

Men hvad hvis flyselskabet ikke aflyser din afgang, selvom myndigheder fraråder ikke-nødvendige rejser? Så er flyselskabet ikke forpligtet til at betale pengene tilbage, siger Vibeke Myrtue Jensen.

- Men man kan selvfølgelig kontakte selskabet og høre, om de kan være behjælpelige, når nu Udenrigsministeriet fraråder unødige rejser til området, siger hun.

- Har man tegnet en afbestillingsforsikring, kan man også se, om den eventuelt dækker, når nu Udenrigsministeriet fraråder ikke-nødvendige rejser til destinationen, siger Vibeke Myrtue Jensen.

Hvis du (stadig) er bekymret

Hvis Udenrigsministeriet fraråder danskerne at rejse til en destination, hvor du har booket rejse til, så kan du få pengene retur for din pakkerejse. Det er dog ikke garanteret, hvis du selv bestiller flybilletterne. Forbrugerrådet Tænk opfordrer til, at man kontakter enten sit rejsebureau eller flyselskab (© (c) Colourbox)

Men uanset om du selv har booket ferien eller om du har fået et rejseselskab til det, så afhænger dine rettigheder som forbruger overordnet af Udenrigsministeriets rejsevejledninger, forklarer Vibeke Myrtue Jensen.

- Hvis Udenrigsministeriet direkte fraråder en rejse, så kan man aflyse sin rejse og få pengene tilbage uden gebyr, siger Vibeke Myrtue Jensen.

Men hvis Udenrigsministeriet derimod ikke fraråder danskerne at rejse til destinationen, og hverken fly- eller rejseselskaber har indstillet flyvningen, så kan du ikke bare afbestille og få pengene tilbage, fordi du er bekymret. Så lander regningen hos dig selv.