Hvad fejler bilen? Der er store forskelle på, om synshaller spotter mange eller få fejl

Det er et lotteri at køre bilen til syn, mener FDM. Der er kæmpe forskel på, om synshallen finder fejl.

Grafik: Signe Heiredal (DR)

Når over en million danskere triller bilen til syn hvert år, er det meget forskelligt, om det sker i en synshal, der spotter mange eller få fejl.

De synshaller, som ligger højt i fejlfinding, fanger i gennemsnit 49 fejl for hver 100 nyere biler, som har under fem år bag kølerhjelmen. De synshaller, der ligger i bund, spotter til gengæld kun 10 fejl for hver 100 af de nyere biler.

- Det tyder på, at bilsyn ikke foregår med samme nidkærhed og entusiasme alle steder.

Torben Lund Kudsk, afdelingschef FDM

Kontrollen svinger også, når det drejer sig om ældre biler, der har fejret ti års fødselsdag på vejene. Her finder de synshaller, der fanger flest fejl, over 200 fejl i gennemsnit, når 100 biler er til syn. De synshaller, som finder færrest, ser under 80 fejl på 100 ældre biler til syn.

Det viser tal fra Færdselsstyrelsen, som DR har analyseret og kigget på forskellen mellem de ti procent af synshallerne, der finder færrest og flest fejl.

Bilejernes organisation FDM er bekymret over, at der er så stor forskel fra synssted til synssted.

- Det tyder på, at bilsyn ikke foregår med samme nidkærhed og entusiasme alle steder. Den store variation er tegn på, at det er et spil i lotteriet at køre til syn med bilen, siger Torben Lund Kudsk, afdelingschef i FDM efter at have set tallene om bilsyn.

Som forbruger kan man få en ekstraregning nu og her, hvis et værksted finder utroligt mange fejl, men hvis bilejerne får vedligeholdt bilen løbende, drejer det sig blot om, hvornår ting bliver repareret, mener Torben Lund Kudsk. Værre er den personlige pris, der skal betales, hvis synshallen ikke finder de alvorlige fejl.

- Man kan køre galt og komme til skade. Det er en helt anden regning, for så er det din egen fysik, det går ud over eller andre mennesker, understreger han.

Hvor mange fejl finder synshallen?

Bilsynet i Åbyhøj finder rekordmange fejl

Åbyhøj Bilsyn er et af de synshaller, som finder flest fejl. Det er der især to grunde til, forklarer ejer Bassam El Chafei.

- Jeg går meget op i at lave mit arbejde ordentligt og grundigt. Folk synes, jeg er lidt streng, men de har en god oplevelse og kommer igen, siger han.

Når Åbyhøj Bilsyn finder mange fejl, skyldes det også et samarbejde med værksteder, som bestiller et første syn, hvor Bassam El Chafei spotter fejlene på bilen.

Folk synes, jeg er lidt streng, men de har en god oplevelse og kommer igen

Bassam El Chafei, Åbyhøj Bilsyn


- Jeg laver en liste over, hvad der skal laves, så værkstedet hverken reparerer for lidt eller meget, siger han.

Når bilen er repareret, sender værkstedet den retur til et gratis omsyn, hvor Åbyhøj Bilsyn tjekker op på, at problemerne er løst.

Biler fra Synspladsen får sjældent anmærkninger

Synspladsen.dk i Hvidovre er til gengæld et af de steder, der spotter færrest fejl. Det skyldes især, at langt hovedparten af synene bestilles af autoværksteder. Inden autoværkstedet sender en bil til syn, har en mekaniker allerede gennemgået bilen og rettet fejlene af sig selv. Derfor er der langt færre fejl end, hvis private blot kører ind fra gaden til syn, fortæller Lars Pastoft, som er teknisk ansvarlig for Synspladsen.dk.
- Jeg forventer, at tingene er i orden, når en mekaniker har klargjort en bil til syn – og det er de også, siger Lars Pastoft og understreger, at han har synet biler i 20 år og udmærket ved, hvordan man griber det an.

Kontant sætter fokus på bilsyn

I aftes bragte Kontant udsendelsen: "Min nysynede bil var livsfarlig." Se udsendelsen på dr.dk/tv, hvor Rådet for Sikker Trafik advarer mod at stole blindt på synsrapporten.

Færdselsstyrelsen har givet både Synspladsen.dk i Hvidovre og Åbyhøj Bilsyn en elitesmiley, som tegn på velfungerende synshaller.

FDM: Forskelle skyldes både gode og dårlige forklaringer

FDM anerkender, at der kan være enkelte gode forklaringer på, at antallet af fejl svinger fra synshal til synshal. Det spiller også ind, at der kan være forskel på, hvor meget bilister har mulighed for at ofre på vedligeholdelsen af deres biler.

Men de gode forklaringer er ikke tilstrækkelige til, at der er så store forskelle på syn, mener afdelingschef Torben Lund Kudsk fra FDM.

- Vi løfter et øjenbryn og vil gerne have en mere ensartet standard for syn, siger han.

Bedre kontrol af synshaller efterlyses

FDM ønsker bedre kontrol med synshaller, så praksis bliver mere ens. I det seneste år lavede synshallerne over 1,1 millioner bilsyn, og Færdselsstyrelsen kontrollerede 2.494 gange, om synshallerne havde grebet det korrekt an.

- Hvis man ved, at man bliver kigget over skulderen, ville flere oppe sig lidt, mener Torben Lund Kudsk.

På nuværende tidspunkt mener Færdselsstyrelsen dog ikke, at der grund til at føre mere tilsyn med synshallerne.

Færdselsstyrelsen oplyser, at de løbende holder øje med mønstre og systematikker i det antal fejl, som de forskellige synshaller finder. Både et vedholdende højt og lavt antal fejl kan være udtryk for en uhensigtsmæssig praksis i den pågældende synshal, hvor forbrugernes biler enten bliver vurderet for ’løst’ eller ’stramt,’ skriver styrelsen i en mail.

Hvis en synshal skiller sig ud, kan det betyde, at Færdselsstyrelsen vælger at holde ekstra øje med den.