Hver fjerde ung har svært ved at sove uden tændt skærm: 4 ting det blå lys gør ved dig

Hver fjerde mellem 18 og 24 år føler, at de helst skal være badet i lys fra en tændt tv-skærm, telefon eller tablet, hvis de skal kunne falde i søvn.

Tager du skærmen med i seng, går lyset ind og piller ved kroppens indre ur. Det bremser produktionen af søvnhormoner og ødelægger søvnen. (Foto: OLIVIER DOULIERY © AFP or licensors)

Unge mellem 18 og 24 år har skærmen med sig i store dele af hverdagen, men i rigtig mange tilfælde er den også flyttet med ind i soveværelset som en fast sengemakker.

En ny undersøgelse lavet af Epinion for DR viser nemlig, at hver fjerde unge i aldersgruppen har svært ved at falde i søvn, hvis ikke tv, tablet eller smartphone er tændt.

Samtidig viser undersøgelsen også, at 19 procent af de adspurgte unge har en skærm tændt i sengen, når de falder i søvn alle ugens syv dage.

Det går udover søvnen hos de unge, og det fører en lang række helbredsmæssige konsekvenser med sig, lyder det fra Poul Jørgen Jannum, der er overlæge ved Dansk Center for Søvnmedicin.

For de unge i aldersgruppen 18 til 24 år kan den dårlige og manglende søvn være ekstra problematisk, da den rammer deres præstation, hvis de er under uddannelse.

- I en del studier har man kigget på forsøgspersonernes intellektuelle præstationer ved henholdsvis for lidt og normal mængde søvn. Her præsterer elever, der har fået en normal mængde søvn, klart bedre, også når man har renset for alle andre faktorer.

Overrasker ikke Danske Gymnasier

Hos Danske Gymnasier er man ikke overrasket over, at så mange har det blå skærmlys som sovekammerat.

Ikke desto mindre bekymrer tallene rektor på Gefion Gymnasium og formand for Danske Gymnasier, Birgitte Vedersø.

- Dels er det sværere at levere i skolen, når man sover dårligt, men den generelle skærmafhængighed gør også, at unge mangler evnen til fordybelse og fastholdelse.

Hun understreger, at gymnasieelever allerede nu bliver oplyst om konsekvenserne ved et voldsomt skærmforbrug inden sengetid, men at det er begrænset, hvad skolerne reelt kan gøre.

- Ansvaret ligger hos forældrene, offentligheden og så skolerne. Vi kan gøre meget for at informere dem, men vi kan jo ikke tage hjem og smide dem i seng. Vi taler med eleverne om deres skærmforbrug og konsekvenserne ved det, når der undervises i digital dannelse på gymnasierne.

Og hvor ofte bliver der undervist i digital dannelse på landets gymnasier?

- Der er ikke sat et fast timetal på, hvor mange undervisningstimer, der skal være i løbet af et skoleår, og sådan bør det være. Vi har fuld tiltro til, at landets gymnasier løfter opgaven på den måde, der virker bedst for dem.

Kan du give et overslag på, hvor mange timer om året man i gennemsnit underviser i digital dannelse på landets gymnasier?

- Nej.

Forsker: Det rigtige skærmforbrug kan gavne din søvn

Selvom for lidt og for dårlig søvn kan føre til en lang række helbredsproblemer, så er det for nemt bare at skyde skylden på det blå lys, når det kommer til unges søvnvaner, mener Anne Mette Thorhauge, der forsker i børn og unges medievaner.

- Tallene burde være en anledning til en samtale om, hvordan man bruger skærmen ved sengetid. For selvom skærmen forstyrrer søvnen, så kan den også afhjælpe andre faktorer, der holder unge mennesker vågne om natten.

Hun mener nemlig, at den natlige skærmtid har evnen til at tømme hovedet for de daglige bekymringer, hvis man bruger den rigtigt.

- En dårlig nattesøvn kan også hænge sammen med, at hovedet er fyldt af et skænderi med forældrene, af de lektier, man er bagud med, eller med hende veninden, der sagde noget i går, som gør, at man føler, at man er på vej ud af fællesskabet.

- Hvis et spil Candy Crush eller et gensyn med det afsnit af 'Friends', hvor Rachel og Ross får hinanden, kan afhjælpe alle de tanker, så kan skærmbrug måske være med til at give lidt ro på, siger hun.

Facebook
Twitter