Hvis dit CO2-regnskab er rødt: Køb dig til god samvittighed med et klima-abonnement

Nye abonnementer sælger ren luft på månedsbasis - Forbrugerrådet opfordrer til opmærksomhed.

Det danske firma Rensti.dk tilbyder ren CO2-samvittighed på abonnement. Det samme gør norske Chooose. (Foto: Jeppe BjøRn Vejlø © Scanpix)

De fleste kender film-, musik- eller avisabonnementer. Nu er det også muligt at abonnere på en ren klimasamvittighed. Helt på linje med de faste indbetalinger til tjenester som Netflix eller Spotify.

Det fungerer på den måde, at man som firma eller privatperson beregner, hvor meget CO2 man hver måned sender ud i atmosfæren via transport, fødevarer eller radiatorerne derhjemme og dernæst kompenserer økonomisk for udledningen. Via abonnementet støtter man klimaprojekter med et fast beløb, der svarer til den udledte CO2.

Det forklarer Oliver Whimster Martinsen og Oskar Dahl Hansen, to klimabevidste studerende, der fra en lille lejlighed midt i København driver klima-abonnementstjenesten ‘Rensti.dk’.

- Vi håber på, det bliver normalt i fremtiden. At hvis man udleder noget, så kompenserer man for det. Først og fremmest sørger man selvfølgelig for at udlede så lidt som muligt. Men er det uundgåeligt, så kompenserer man for det, siger Oliver Whimster Martinsen, der til daglig studerer e-design.

Ren samvittighed for 64 kroner

De danske klimaforkæmpere fra Rensti.dk har eksisteret i tre måneder og har nu 200 brugere. For en gennemsnitlig dansker koster det 64 kroner om måneden at købe sig til en CO2-samvittighed, forklarer de.

Danske Rensti.dk er langt fra alene. I Norge blev abonnementstjenesten ‘Chooose’ sidste år kåret som årets innovative virksomhed.

‘Chooose‘ tilbyder stort set det samme som Rensti.dk. Her kan man for mellem 21 og 195 kroner om måneden købe pakker, der fjerner op til en hel families CO2-aftryk. Pengene sendes videre til klimaprojekter, der ved hjælp af enten beplantning eller klimavenlige opfindelser reducerer foreningen.

Forbrugerrådet: Vær opmærksom

Hos Forbrugerrådet hilser man ideen velkommen. Men opfordrer samtidig forbrugerne til at være opmærksomme.

- Man risikerer at kaste penge ud af vinduet. Det har vist sig, at 85 procent af de klimakompenserende projekter ikke har den effekt, som de lover. Et abonnement er godt for samvittigheden, men der er ingen garanti for effekten, siger Vibeke Myrtue Jensen, fly- og transportpolitisk rådgiver hos Forbrugerrådet Tænk.

Hun opfordrer til, at man som forbruger undersøger, om projektet er blåstemplet af den internationale klimacertificeringsorganisation, ‘Gold Standard’.

- Det er den bedste, der er. Dem kan man læne sig op ad, for det er umuligt som forbruger at gennemskue projekterne en for en, siger Vibeke Myrtue Jensen.

Abonnement øger bevidsthed

Iværksætterne fra Rensti.dk har netop valgt at støtte klimaprojekter, der er certificerede af Gold Standard. Midlerne går blandt andet til klimavenlige komfurer i Kina, der er blandt verdens største udledere af CO2.

Er der ikke noget forkert i, at man kan fortsætte med at forurene og betale sig til en ren samvittighed?

- Tanken bagved er, at man også bliver mere bevidst. Når man beregner, hvor meget CO2 man udleder, bliver man også tvunget til at tænke over, hvordan man lever sit liv. Det kan være, man får lyst til at forbedre det og alt andet lige er det bedre at støtte klimaprojekter end lade være, siger Oliver Whimster Martinsen.

Se mere om Rensti.dk og CO2-samvittighed på månedsabonnement i TV Avisen klokken 21.30 mandag.

Facebook
Twitter