Ved åbningstalen i går blev Cityringen flere gange kaldt ’det største byggeri i Danmark, siden Christian IV anlagde voldene i 1500-tallet'.
Men på en mandag morgen, hvor skyerne ligger tæt over tårnenes by, er metroen ikke kun et storslået projekt til 25,3 milliarder kroner.
Her til morgen er det først og fremmest offentlig transport, der bare skal glide gnidningsfrit.
Og for de passagerer som DR har talt med, er tilfredsheden stor på metroens første rigtige køredag.
'Det bliver fantastisk'
Majbritt Stoklund er godt tilfreds med, hvordan trafikken flyder her til morgen.
- Indtil videre fungerer det godt. Der står medarbejdere på stationerne for at hjælpe med information. Så jeg er meget positiv, siger Majbritt Stoklund.
Majbritt Stoklund, der står på Kongens Nytorv, havde da ellers sine bekymringer, fordi hun ved, at byggeriet har været udskudt flere gange.
- Min forventninger fremover er, at det bliver ved med at fungere. Der har jo været en del problemer med metroen førhen. Men jeg har en forventning om, at det fungerer. Jeg synes allerede, at dørene ser bedre ud på de nye stationer - så det bliver fantastisk, siger hun.
Det fungerer - på trods af forvirring
- Det fungerer indtil videre, siger Marie Louise Pape, selvom hun synes, det er en smule uoverskueligt nede ved Nørrebro Station, fordi der ikke er nogen skilte, der fortæller, hvor man skal gå hen.
Og der er da også mange forandringer i den spritnye metro.
For eksempel følger passagernes blikke nysgerrigt de røde klinker på nogle af stationernes vægge og hører Cityringens nye kvindelige højttalerstemme i stedet for at have blikket klistret til en smartphone.
Om det skyldes interesse eller den manglende internetforbindelse, er ikke til at vide.
Men udover lidt forvirring på Nørrebro er Marie Louise Pape imponeret. Hun er især glad for, at den nye linje har sparet hende tid om morgenen, så hun kan tage 20 minutter senere ud af døren.
- Det tager mig kun 25 minutter at komme til Amager nu. Før tog det mig tre kvarter. Så det er dejligt, siger hun.
Den store praktiske test
Lone Bartholomæussen tager metroen til arbejde i dag, så for hende står Cityringen over for den vigtigste test nu: at få hende fra A til B rettidigt.
- I dag skal jeg prøve at få den til at virke på vej til arbejde, siger Lone Bartholomæussen.
Og indtil videre lever den op til forventningerne.
- Jeg synes, det er dejligt, at man kan komme til Hovedbanegården, siger Lone Bartholomæussen.
Hun synes dog godt, der kunne været lidt flere tjek ind-standere på stationen. Måske havde det forhindret hende i at glemme at tjekke ind.
Tager et par ekstra stop
18-årige Christoffer Kornstad er med Cityringen for første gang i dag.
Og han får udnyttet, at billetpriserne er steget en krone. Han er stået af på et par stop undervejs for at få 'den fulde oplevelse', inden han når sin endelige destination Enghave Plads.
- Jeg stod af på det forkerte stop. Jeg vil bare gerne se det hele, siger han.
Og selvom han synes, at det nye system er lidt forvirrende her i begyndelsen, kører det hele nu meget godt, ifølge Christoffer Kornstad.
Klokken 7.27 er der da også stadig mange ledige sæder i Cityringen mellem Kongens Nytorv og Københavns Hovedbanegård.
Trafikken kører godt
Louay Ramadani arbejder med information og sikkerhed på Kongens Nytorv station her til morgen. Han fortæller, at der ikke har været forvirring på stationen.
- Trafikken kører godt her til morgen, så det hele er perfekt, synes jeg, siger han.
Interviewet bliver kortvarigt afbrudt af en herre, der undrer sig over, hvilken udgang der fører ham til Bredgade.
Og Louay Ramadani får da også en hel del spørgsmål i løbet af få minutter. Han fortæller, at de fleste passagerer spørger, hvilket tog der kører til Nørrebro, og hvor de finder de gamle metrolinjer M1 og M2 henne.
Klokken nærmer sig otte, og den sædvanlige målrettethed indfinder sig langsomt på de nye stationer, og de førhen tomme sæder bliver besat af metroens mange brugere.
Fakta om Cityringen
- •
Cityringens 17 nye stationer vil forbinde Vesterbro, Frederiksberg, Nørrebro, Østerbro og Indre By, og der er maksimalt 12 minutter til den fjerneste station, uanset hvor du står på.
- •
Den kommer til at køre førerløst og i døgndrift ligesom den eksisterende metro, og der vil i myldretiden være maksimalt tre minutter mellem afgangene, så du behøver ingen køreplan.
- •
Metroens passagertal ventes at blive fordoblet til 122 millioner allerede i 2020.
- •
I 2020 suppleres M3 af linjen M4, som bliver en linje fra København H til Nordhavn og Orientkaj.