I store dele af landet er fartkontrollen bremset op

Politiet brugte sidste år en femtedel mindre tid på fartkontrol i København, Sydøstjylland og på Fyn. Nogle kredse gav dog kontrollen mere gas.

ARKIVFOTO. Travlhed i politiet betyder mindre fotokontrol i en række politikredse. (Foto: NIELS AHLMANN OLESEN © Scanpix)

Fartkontrollen blev fra 2015 til 2016 sat gevaldigt ned i tempo i flere politikredse. Sidste år brugte politikredsene i København, på Fyn og Sydøstjylland en femtedel mindre tid på at blitze bilister, der kørte for stærkt, end de gjorde i 2015. Også ved Midt- og Vestjyllands Politi og i Nordsjælland holdt fotovognene mere stille.

På landsplan forsvandt én ud af tyve timer til fartkontrol, viser DR´s analyse af data fra Rigspolitiet, som DR har fået aktindsigt i.

Politiet har været nødt til at prioritere andre opgaver, fortæller politikommissær Preben Ingemansen, leder af operativ færdselssektion for Fyns Politi.

- Alle ved, at politiet er presset. Vi afgiver folk til at bevogte grænsen, og der er også opgaver med rocker- og bandekriminalitet, siger han.

Politikredsene er ikke forpligtede til at skulle måle fart et bestemt antal timer om året. Det er i orden, at de bruger mindre tid til opgaven, oplyser Rigspolitiet.

- Samlet set er udviklingen i kontrollen fornuftig set i lyset af, at også færdselskontrollen har været præget af terrorbevogtning og grænsekontrol, mener Erik Terp, centerchef i Nationalt Færdselscenter, der peger på, at der altid vil være lokale forskelle i fartkontrollen, fordi politikredse prioriterer forskelligt.

Mindre tid til at forebygge fartulykker

Mindre kontrol af farten betyder mindre forebyggelse af trafikulykker, siger lektor og trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet.

- Jo mindre man ser til fotovognen, og des mindre man hører om nogle ved frokostbordet, der har fået en bøde, des mindre opmærksom bliver man på at overholde hastigheden.

Harry Lahrmann fortæller, at det er ret forskelligt, hvordan de enkelte politikredse løser opgaven med fartkontrol.

Fotovogne kom på vejen igen

Ikke alle steder har politiet skruet ned for kontrollen.

Betjente på Sydsjælland og Lolland Falster havde forrige år travlt med at hjælpe til i København for at forhindre terror. Det betød færre betjente til fartkontrol i 2015. I 2016 blev der frigivet flere ressourcer fra andre opgaver, og der blev derfor brugt flere timer på kontrol igen, forklarer Erik Mather, leder af det lokale færdselspoliti.

Også Østjyllands Politi brugte flere kræfter på fartkontrol sidste år.

Travlhed vil ikke fremover slå fartkontrollen ud

Flere politikredse har ansat civile i stedet for betjente til at betjene fotovognene. Det frigør betjente til at løse politiets mange andre opgaver.

- De civile er udelukkende ansat til at bemande fotovogne, fortæller Erik Terp, centerchef i Nationalt Færdselscenter.

Han peger på, at efterhånden som civile overtager opgaver med fotovognene, vil der komme mere fartkontrol.

Det kan dog ske, at civile stopper arbejdet i fotovognen, hvis de får et andet job. Her var tjenestemænd i politiet mere stabile.

Regeringen har besluttet at skære antallet af fotovogne ned og erstatte dem med stærekasser. Det kan også betyde, at politiet fremover vil bruge færre timer på at blitze fartglade bilister.