IC4-OVERBLIK Toget, der hænger i bremsen

Forsinket levering og tog, der hverken kan kobles sammen eller bremse, har gjort IC4 til Danmarks største togskandale nogensinde.

Et nyt kapitel i IC4-togenes skandaleombruste historie bliver skrevet i dag, når schweiziske eksperter giver deres bud på, om det kan betale sig at få togene til at køre. (Foto: DR)

- Smukke, hvor jeg dog elsker dig!

Sådan lød kærlighedserklæringen fra en togarbejder i Aarhus, da det første IC4-togsæt netop var ankommet til Danmark i 2003.

Siden dengang er det blevet noget sværere at finde nogen, der elsker IC4-togene. IC4 og lillesøsteren IC2 er derimod blevet den største skandale i dansk jernbanehistorie og har foreløbig kostet 6,8 mia. kr.

Schweizere hentet ind til endelig afgørelse

Fredag klokken 13.30 fælder en ekspertkommission deres dom over IC4: Kan det betale sig at poste flere penge i IC4/2-togsættene, eller skal de skrottes?

Følg med live her på dr.dk, når ekspertrapporten bliver offentliggjort kl. 13.30.

Eksperterne kommer fra det schweiziske ingeniørfirma Prose, der også får hjælp af det schweiziske statslige jernbaneselskab SBB. Eksperterne har også haft til opgave at finde ud af, om de mange forsinkelser er DSB's eller leverandøren AnsaldoBredas skyld.

Efter rapporten er fremlagt, vil DSB beslutte, hvad der skal ske med de udskældte togsæt, der har haft en mildest talt omtumlet historie.

TIDSLINJE: Skulle have været klar inden 2006

2000: DSB bestiller togenene fra AnsaldoBreda med forventning om, at alle tog er i drift inden 2006.

2005: En række togsæt er forsinkede, og i november får DSB udbetalt en bod på 250 mio. kroner af AnsaldoBreda.

2007: De første IC4-tog bliver testkørt i Danmark. De kommer dog ikke i drift på grund af lugtgener fra togets udstødning.

2008: I august kører det første IC4-tog i ordinær drift - og passagererne er i første omgang glade for det.

9. november 2011: DSB må indstille al kørsel med IC4 efter, at togene to gange på få dage er kørt forbi røde stopsignaler.

http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:54817ddd6187a2132cf5e440

Juni 2012: Statsrevisorerne retter en skarp kritik af både DSB's og Transportministeriets håndtering af sagen med IC4-togene.

Juli 2012: Trafikstyrelsen giver DSB tilladelse til igen at køre med passagerer i IC4-togene - men senere på året bliver det besluttet, at det skal foregå med nedsat hastighed.

December 2012: Et nyt forlig indgås med AnsaldoBreda, som giver DSB mulighed for at annullere ordren på togsæt, der ikke er leveret med udgangen af september 2013.

September 2013: DSB modtager det sidste IC4-tog - dagen inden man har mulighed for at annullere ordren.

April 2014: Flere tilfælde af revner i togenes aksellejekasser kommer for offentlighedens kendskab. Trafikstyrelsen pålægger DSB at inspicere togene for revner, hver gang de har kørt i syv dage.">http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:54817c326187a2132cf5e41f

Maj 2009: I et forlig får DSB 2,25 milliarder kroner i kompensation fra italienerne mod at slække på en række krav i kontrakten. Ny dato for endelig levering bliver udgangen af 2012.

Oktober 2011: En ekstern undersøgelse foretaget af konsulentfirmaet Atkins konkluderer, at IC4-toget er i orden, og at det med en række opgraderinger kan komme til at køre efter hensigten.

9. november 2011: DSB må indstille al kørsel med IC4 efter, at togene to gange på få dage er kørt forbi røde stopsignaler.

http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:54817ddd6187a2132cf5e440

Juni 2012: Statsrevisorerne retter en skarp kritik af både DSB's og Transportministeriets håndtering af sagen med IC4-togene.

Juli 2012: Trafikstyrelsen giver DSB tilladelse til igen at køre med passagerer i IC4-togene - men senere på året bliver det besluttet, at det skal foregå med nedsat hastighed.

December 2012: Et nyt forlig indgås med AnsaldoBreda, som giver DSB mulighed for at annullere ordren på togsæt, der ikke er leveret med udgangen af september 2013.

September 2013: DSB modtager det sidste IC4-tog - dagen inden man har mulighed for at annullere ordren.

April 2014: Flere tilfælde af revner i togenes aksellejekasser kommer for offentlighedens kendskab. Trafikstyrelsen pålægger DSB at inspicere togene for revner, hver gang de har kørt i syv dage.

Facebook
Twitter