Impulskøb koster kassen: Sådan bliver du en fornuftig shopper

Du kan stoppe dine impulskøb ved at lade spareøvelsen blive en belønning, fortæller hjerneforsker.

Er du typen, der lader dig lokke af det gode tilbud? Eller måske falder for en farverig indpakning? Så er du ikke alene.

Kun syv procent af danskerne følger deres indkøbsseddel til punkt og prikke, når de er ude at handle. Resten lader sig lokke til impulskøb eller 'inspirere af butikkens vareudbud', viser en undersøgelse som Gallup har foretaget for Nordea.

Og det koster kassen på bundlinjen, fortæller forbrugerøkonom hos Nordea, Ann Lehmann Erichsen.

- Vi kan se på danskernes indkøbsmønstre, at de flestes indkøbssedler er meget korte. Alligevel kommer der mange tomme kalorier ned i indkøbskurvene, når vi er ude at handle, som slik, kager, øl og chips, siger hun til DR Nyheder.

70 procent har shoppet sig glade

Samme billede går igen, når man ser på danskernes lyst til at bruge penge. Her svarer 71 procent, at de bliver glade, når de bruger penge på sig selv.

Og 27 procent indrømmer, at de kan finde på at købe varer på tilbud, selv om de slet ikke har brug for dem.

- Mænd køber utrolig meget sportsudstyr, som de aldrig får luftet i virkeligheden. For kvinder er det mere tøj, der får lov at hænge i klædeskabet, siger Ann Lehmann Erichsen.

Hjerneforsker: Lad besparelsen blive din belønning

Ifølge hjerneforsker Jon Wegener, så er der én aktiv måde at stoppe med at købe impulsivt ind: Forandr den måde, du tænker.

- Hvis man er for impulsiv i forhold til ens eget bedste, kan man arbejde med at finde glæde i at kontrollere sig selv.

- Det handler om at sætte nogle rammer for sig selv og give sig selv nogle succesoplevelser undervejs, så man kan føle, at man har vundet en sejr hver eneste dag, fortæller Jon Wegener i programmet 'SpareXperimentet', hvor tre almindelige familier forsøger at omlægge deres daglige vaner for at spare penge.

I programmet som sendes på DR1 i aften kl. 20.45 udsættes tre mandlige deltagere for et eksperiment, der skal afsløre, om de er impulsive eller fornuftige shoppere, mens deres hjerneaktivitet måles.

Og resultatet er overraskende. Mens én mand køber en farvestrålende gave til sit barn, formår en anden at få otte forskellige varer med hjem til samme pris.

Se hvordan de tre mænd klarer sig i videoen øverst i artiklen. Klik på playikonet for at begynde afspilningen.

Facebook
Twitter