Indisk oberstløjtnant med cowboy-skæg fik danske F16-piloter til at spærre øjnene op

Konfrontationen mellem Indien og Pakistan blev på et splitsekund aktuel for det danske flyvevåben.

Den indiske jagerpilot Abhinandan Varthaman blev en helteskikkelse i sit hjemland, efter han angiveligt blev den første til at nedskyde et F16-jagerfly i luftkamp. Samme type fly, som det danske flyvevåben benytter.

I sidste uge blev Abhinandan Varthaman symbolet på konfrontationen mellem atommagterne Indien og Pakistan.

Siden da er den indiske jagerpilot, der blev skudt ned i sit kampfly under stridighederne, blevet symbol på noget helt andet.

Senere har det indiske militær meddelt, at det angiveligt lykkedes ham at nedkæmpe en pakistansk F16-jager i luftkamp over den omstridte Kashmir-region.

Hvis det passer, er det første gang i verdenshistorien, at kampfly-bestselleren F16 er blevet uskadeliggjort af en flyvende modstander. Oven i købet en aldrende en af slagsen.

Det har fået jagerpiloter i hele Nato-alliancen til at spærre øjnene op. Heriblandt også i Danmark, hvor F16 har været trumfen i flyvevåbnets arsenal siden 1980'erne.

- Jeg tror, at de danske F16-piloter følger den her episode med interesse. Hvis det er rigtigt, er det første gang nogensinde, at en F16 er blevet skudt ned i 'air-to-air-luftkamp' og efter det, jeg har kunnet analysere mig frem til, så er det sandsynligt, at det er sket, forklarer militæranalytiker Jakob Asmund fra Forsvarsakademiets Center for Luftoperationer.

Stridigheder over Kashmir-regionen

Oberstløjtnant Abhinandan Varthaman med det karakteristiske gunslinger cowboy-overskæg, der siden er blevet kult i Indien, var en del af konfrontationerne, der i sidste uge fandt sted mellem Indien og Pakistan over Kashmir-regionen.

  • En kunde i en barbersalon i Ahmedabad, Indien, får trimmet sit overskæg på samme måde, som jagerpiloten Abhinandan Varthaman. (Foto: AMIT DAVE © Scanpix)
  • Arbejdere i New Delhi bærer masker, der forestiller Abhinandan Varthama og premierminister Narendra Modi, for at fejre pilotens frigivelse. (Foto: RAJAT GUPTA © Scanpix)
  • Arbejdere i New Delhi bærer masker, der forestiller Abhinandan Varthama, for at fejre pilotens frigivelse. (Foto: RAJAT GUPTA © Scanpix)
  • Skoleelever i Ahmedabad, Indien, med påmalede overskæg a la jagerpilotens. (Foto: AMIT DAVE © Scanpix)
1 / 4

Regionen er delt mellem Indien og Pakistan og har siden 1947 været genstand for adskillige stridigheder. Denne gang primært i luften, hvor både Indien og Pakistan gennemførte luftangreb på modpartens side af regionsgrænsen.

Fly med 60 år på bagen

Under en af konfrontationerne blev Abhinandan Varthaman sendt i luften i sin sovjetisk udviklede MIG 21 Bison-jager, der er en flytype med 60 år på bagen. Her skulle han dæmme op for pakistanske fly - heriblandt angiveligt amerikansk byggede Lockheed Martin F16-kampfly, som også Danmark benytter - der angreb mål på den indiske side af regionsgrænsen.

Under kampene blev han selv skudt ned, men forinden lykkedes det ham angiveligt at nedskyde en F16, oplyste indiske myndigheder efterfølgende. En påstand som det pakistanske militær dog har afvist. Episoden har efterfølgende udviklet sig til en ophedet informationskrig mellem de stridende nabolande, hvor påstand står mod påstand.

Indisk udviklet taktik

Ifølge Jakob Asmund fra Forsvarsakademiet er det sandsynligt, at nedskydningen kan have fundet sted. Forklaringen på det kan være, at Indien har udviklet og forfinet en taktik, der bringer den aldrende sovjet-veteran i spil nøjagtigt dér, hvor den er bedst.

- Der er sandsynligvis sket det, at nogle af Indiens nyere fly-typer holdt de pakistanske F16 beskæftigede. Først til sidst har man nok sendt MIG21’erne afsted, og hvis de i høj fart fløj tæt ved jorden og først i sidste øjeblik steg stejlt op mod fjenden, har de teoretisk haft overraskelsesmomentet. På den måde ville de pakistanske fly have svært ved at se dem på en radar, hvilket gav de hurtige MIG'ere endnu en fordel, siger militæranalytikeren.

Episode afslører sprække

Episoden har afsløret en potentielt blød sprække i de traditionelt usårlige Nato-luftvåben, hvor F16-flyet længe har udgjort rygraden.

- Der er så mange aspekter i det, der er sket, så det ikke kan overføres direkte til danske F16-operationer. Derfor forestiller jeg mig ikke, at det vækker bekymring. Men der er ingen tvivl om, at vestlige lande er opmærksomme og klar på trusler som denne nu, hvis man skulle komme op mod lande med lignende teknologi, konstaterer Jakob Asmund, der også understreger, at der næppe er tale om en svaghed hos F16-kampflyet, men snarere forskelle mellem de indiske og pakistanske piloter.

Piben får anden lyd i nyt fly

Under alle omstændigheder kan de danske piloter glæde sig over, at den nyfundne sprække bliver lukket, når F16 inden længe bliver afløst af F35 herhjemme.

- Teknologisk vil F35 have en stor fordel mod taktikker som den, der formentlig er anvendt her. Den har en bedre radar, der kan opdage fjenden, før de går i luften, så en dansk pilot i en F35 vil være overlegen i sådan et scenarie, hvis det skulle komme dertil, forklarer Jakob Asmund.

Det er meningen, at de danske F35-kampfly skal være klar til at deltage i internationale operationer i 2025.

Artiklen er blevet opdateret med oplysningen om, at den påståede nedskydning ikke er blevet bekræftet af det pakistanske militær og affæren har senere udviklet sig til en form for informationskrig mellem de to lande.

  • En indisk MIG-21 Bison af samme type, som den oberstløjtnant Abhinandan Varthama fløj. (Foto: MANJUNATH KIRAN © Scanpix)
  • F-16 kampfly fra Pakistan under en flyopvisning i Karachi i 2017. (Foto: AKHTAR SOOMRO © Scanpix)
1 / 2
Facebook
Twitter