Ingen kontrol med bedemænd

I Danmark kan alle og enhver åbne sin egen bedemandsbutik fra den ene dag til den anden. Alligevel er der kun to bedemænd, der får tjekket kvaliteten af sit arbejde.

For et år siden lovede daværende erhvervsminister, Lene Espersen, at der skulle stilles større krav til bedemandsbranchen.

Udtalelsen kom på baggrund af udsendelse, hvor DR's forbrugerprogram Kontant afslørede, at alle og enhver kan slå sig ned som bedemand uden nogen form for kursus eller kendskab relevante love – og det havde fatale følger for bedemandskunderne. Urnen kom for sent, blomsterne lå på den forkerte grav og regningen lød på mere end det dobbelte af det aftalte.

Men et år efter løftet, er der ikke sket noget som helst. Faktisk er der kun to bedemandsforretninger i Danmark, der bliver ført kvalitetskontrol med.

Skuffet Forbrugerråd

I 2005 blev den såkaldte danske bedemandsstandard til. Den blev lavet af Dansk Standard i tæt samarbejde med blandt andet Kirkeministeriet, Landsforeningen for Danske Bedemænd og Forbrugerrådet.

Formålet med standarden var, at give de danske bedemænd mulighed for at få en certificering, så kvaliteten i branchen kunne blive bedre:

- Forventningen var, at en certificering af bedemandsbranchen ville give det ekstra løft, branchen har haft brug for længe for at få et bedre image. Derfor er det en skuffelse, at der ikke er sket mere, siger Martin Salamon, konkurrencepolitisk medarbejder i Forbrugerrådet.

Kræver handling fra bedemandsbranche

Det er frivilligt om man vil have en certificering og derfor ærgrer det Forbrugerrådet, at Landsforeningen for Danske Bedemænd hverken skriver om certificeringen på deres hjemmeside eller er gået forrest som et godt eksempel og har krævet at deres ca. 280 medlemmer får et certifikat:

- Det er en skuffelse at man i bedemandsbranchen ikke har taget certificeringen op og brugt det til det redskab det kan være til at højne standarten i branchen og give forbrugerne nogle bedre vilkår og ydelser, siger Martin Salamon.

Derfor kræver forbrugerrådet nu, at Landsforeningen for Danske Bedemænd tager certificeringen mere alvorligt og laver en plan for, hvordan deres medlemmer bliver certificerede.

- Det skulle jo gerne være sådan at forbrugeren leder efter det her certifikat, der viser at kvaliteten på ydelserne er i top, tilføjer Martin Salamon.

Vi vil være professionelle

Men lige nu kan man altså kun finde certifikatet hos to bedemandsforretninger i Danmark. En af dem er Begravelses Service, som har tre butikker i Københavnsområdet. I 2007 besluttede de at få sig et såkaldt certifikat hos Dansk Standart:

- Det er vigtig for vores forretning, at vi er professionelle. Vi vil gerne fortælle forbrugerne, at vi er bevidste om kvalitet og, at vi har en høj standard. Det sikrer vi ved at være certificerede, siger direktør i Begravelses Service Peter Thomasen.

En gang om året kommer der derfor en repræsentant fra Danmarks nationale akkrediteringsorgan, Dansk Standard, for at tjekke om bedemandsforretningen lever op til den såkaldte bedemandsstandard. Gør den ikke det, mister de deres certifikat.

- Når de ser, at vi har det her certifikat, så kan de se, at den måde vi gør tingene på, bliver kontrolleret af en uafhængig tredjepart, at det ikke bare er noget der beror på et medlemskab af en forening eller en eksamen, vi har taget for hundrede år siden, fortæller Peter Thomasen.

Danske Bedemænd vil have autorisation

Men Danske Bedemænd har ikke tænkt sig at kræve, at deres medlemmer bliver certificeret efter den danske bedemandsstandard. De vil nemlig have en autorisation:

- Vi er ikke med i en certificering for ikke at højne standarden. Vi vil gerne højne standarden i branchen som helhed, men vi vil gerne have en autorisation i stedet for en certificering, siger Lars Askholm, landsformand for Danske Bedemænd.

Grunden til det er, at en certificering er frivillig og det er ikke godt nok ifølge Lars Askholm:

- Certificeringsreglerne siger, at man kan gøre nogle ting, hvor en autorisation siger, at man skal gøre nogle ting og det synes vi er en væsentlig forskel, siger Lars Askholm.

Landsforeningen for Danske Bedemænd har derfor rettet henvendelse til Erhvervsministeriet og venter på svar.

Facebook
Twitter