Institut for Menneskerettigheder: Inddeling af elever efter etnicitet er racistisk

Langkaer Gymnasium i Aarhus har inddelt elever i 1.g efter etnicitet, men det ser Danske Gymnasiers næstformand ikke som en racistisk beslutning.

Langkaer Gymnasium i Tilst ved Aarhus har inddelt elever efter etnicitet i et forsøg på at holde fast på de etnisk danske elever. (Foto: Flemming Krogh © Scanpix)

1.g-elever på Langkaer Gymnasium i Tilst ved Aarhus er blevet delt op i klasser efter etnicitet.

Det sker i et forsøg på at holde på de etnisk danske elever på gymnasiet, der efterhånden er blevet en minoritet.

Helt konkret betyder det, at gymnasiet har inddelt fire hele klasser med tosprogede elever og tre klasser, hvor eleverne blandes. Denne opdeling sker på grundforløbet i det første halvår.

Men at inddele elever efter etnicitet er ifølge Maria Ventegodt Liisberg, ligebehandlingschef hos Institut for menneskerettigheder, ulovligt og racistisk.

- Min allerførste reaktion er, at det er ulovligt. Man kan ikke som udgangspunkt dele børn op efter etnisk baggrund, så det tror jeg ikke holder i retten.

- Hvis kriteriet er etnicitet, så kunne det lige så godt bare være hudfarve, og så bliver det racistisk, siger Maria Ventegodt Liisberg.

Langkaer Gymnasium har i de senere år fået tilgang af markant flere tosprogede elever, så de nu repræsenterer 74 procent af eleverne.

Næstformand: Kritik er malplaceret

Næstformand hos Danske Gymnasier, Jakob Thulesen Dahl, forstår godt, at rektor på Langkaer Gymnasium, Yago Bundgaard, inddeler eleverne i et forsøg på at holde fast i de etnisk danske elever.

- Man må se fakta i øjnene, og gymnasiet har set, at de danske elever, der bor tæt på skolen, i større grad søger væk. Omvendt søger de tosprogede elever aktivt mod gymnasiet, selvom de bor langt væk.

- Når målet med gymnasiet er, at det skal afspejle det danske samfund, så skal der være mangfoldighed. Og det er der ikke, når man nærmer sig 80 procent tosprogede elever, siger Jakob Thulesen Dahl, der til daglig er rektor på Skanderborg Gymnasium.

Han mener også, at det er fuldstændig malplaceret, at inddelingen efter etnicitet bliver kaldt racistisk.

- Jeg tænker, at det er et ærligt og sobert forsøg på at få en skole til at hænge sammen. Det er latterligt at tale om racisme lige præcis på Langkaer Gymnasium, som har arbejdet med tosprogede elever i årevis og lige præcis ikke en racistisk skole, siger han.

Facebook
Twitter