Institution har daglig højtlæsning for de små: Vigtigt for et barns sprog

Omkring hver anden mor læser ikke højt for sit tre-årige barn, viser nye tal.

I den integrerede daginstitution Højby Børnehus i Odsherred får Sofia, Clara og Alba læst en bog højt af pædagog Sissel Olsen. Foto: Bardur Thomsen

- Hvad er det, hun har på?, spørger pædagog Sissel Olsen.

- En kjole, lyder det prompte fra Sofia, Clara og Alba på tre år.

- Og hvorfor er manden ved siden af helt rød?

- Det er fordi, han har været alt for meget ude i solen, svarer Alba.

Højtlæsning for børn

Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, VIVE, har spurgt mødre om deres højtlæsningsvaner.

De nye tal viser, at 49 procent af alle mødre læser højt for deres tre-årige børn hver dag.

Ser man på mødrenes uddannelsesniveau er der stor forskel på højtlæsningen. 34 procent af mødrene med en grunduddannelse læser højt for deres børn, mens 63 procent af mødrene med en lang videregående uddannelse får gjort det.

Kilde: VIVE

De går i den integrerede daginstitution Højby Børnehus i Odsherred og får dagligt læst op fra børnehusets mange bøger.

Institutionen har nemlig valgt at have et særligt fokus på højtlæsning med børnene allerede fra de er to år gamle, blandt andet fordi flere forældre ikke får gjort det selv.

Og det er præcis det, som børne- og socialminister Mai Mercado (K) ønsker.

Med en ny dagtilbudspakke vil regeringen afsætte flere ressourcer til at give pædagoger værktøjer til at få forældre til at læse mere højt for deres børn derhjemme.

En ny opførelse fra VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, der har spurgt mødre om deres højtlæsningsvaner, viser nemlig, at hver anden mor læser højt for sit tre-årige barn hver dag.

Og ser man på mødrenes uddannelsesniveau, er det kun 34 procent af mødrene med en grunduddannelse, der læser højt, og 63 procent af mødrene med lang videregående uddannelse.

Vi ved, at det giver noget, når vi begynder så tidligt. Når børnene kommer i skole, får de nemmere ved at lære at læse, tænke selv og klare de opgaver, skolen stiller

Anette Olin, sprogvejleder i Højby Børnehus

Klæder børn på til skolen

Sofia, Clara og Alba synes, det er rart, når der bliver læst højt, og 'Bamse og kylling' og "Dyrene i Hakkebakkeskoven' er allerede blevet favoritter, når der skal vælges på hylderne.

Det er helt bevidst, at Højby Børnehus allerede fra vuggestuealderen har fokus på højtlæsning.

Ifølge Anette Olin, der sprogvejleder i Højby Børnehus og ligeledes uddannet pædagog, er det vigtigt for et barns sprogudvikling, at de bliver introduceret til læsning og bøger i en tidlig alder. For hvis de får en interesse for læsning, er læringen i fuld gang, og det gavner dem senere hen.

- Vi ved, at det giver noget, når vi begynder så tidligt. Når børnene kommer i skole, får de nemmere ved at lære at læse, tænke selv og klare de opgaver, skolen stiller, siger hun.

Men daginstitutionens fokus på højtlæsning er også for at få sat skub i læsningen derhjemme. Der er nemlig en del forældre, der ikke har en lang uddannelse og ikke får læst for deres børn. En af grundene er, at nogle selv har problemer med at læse.

- Nogle fortæller, at det slet ikke ligger til dem, og så gør man det ikke. Men en del forældre er faktisk kede af det, når man sidder i en samtale omkring barnet, forklarer Anette Olin.

Derfor har institutionen lavet en række tiltag. Eksempelvis er der et bibliotek, hvor man hver dag kan låne en bog til sit barn og tage med hjem og læse.

I videoen nedenfor kan du få tre gode råd til, hvordan du læser højt for dit barn fra Dorthe Bleses, professor i børnesprog på Aarhus Universitet.