Intelligent bycykel skal køre Danmark i front

København skal tilbage på bycyklernes verdenskort. Men i forhold til den gamle "havelåge" kommer det til at koste penge at bruge de nye cykler.

Sådan her ser fremtidens bycykel ud. Fra 1. oktober vil den kunne køres i København, men Cykel DK regner efterfølgende med at rulle den ud i hele landet. (© gobike)

Både London, Paris og nu også New York har overhalet København i kapløbet om at være "verdens førende cykelby".

Men fra oktober er det slut med at være bagud i feltet, København og Frederiksberg har i hvert fald lagt en plan for at komme op i gear.

Fremtidens bycykel er intelligent. Med både elmotor og indbygget iPad-lignende computer skal cykelstierne genindtages med en permanent medvind af både turister, borgere og pendlere. Det er i hvert fald ruten, som Cykel DK, der står initiativet, har lagt for fremtidens jernhest.

- Det her projekt skal sikre, at vi indtager førerpositioner og giver alle de andre baghjul, siger Niklas Marschall, der er administrerende direktør i Cykel DK.

Kæden er smurt, men det koster

Muligvis tramper det nye bycykelsystem derudaf i pedalerne på både intelligensen, musklerne og udseendet, men ambitionerne om et gratis cykelnet erstattes i første omgang af et betalingssystem uden reklamer på cyklen.

- Alle de undersøgelser, som´vi har lavet, viser, at der er en betalingsvillighed, og at man passer bedre på systemet, når man betaler for det. Og i den betalingsproces er der så også en registrering, så vi ved, hvem der bruger den, og dermed sikre tilgængelighed til alle, siger Niklas Marschall.

Brugen af cyklerne betales med kreditkort på skærmen, enten per time eller med et abonnement. Skærmen kan samtidig oplyse om afleveringsstativer og guide rytteren til restauranter og oplevelser i byen.

Med den nye løsning er luften tilbage i dækkene

Nogle af de helt store problemer med den gamle bycykel var, at den endten aldrig blev afleveret eller endte i parker, søer eller kanaler. Men den indbyggede GPS i skærmen skal løse det problem.

- Cykelen er sikret ved, at vi altid ved, hvem der bruger den, og hvor cyklen er. Derfor kan vi også sikre, at man altid kan komme af med den, selvom der ikke er nogle ledige stativer. Så stiller du den simpelthen bare, siger Niklas Marschall.

Han forklarer, at skulle man have sat den et andet sted end ved de beregnede stativer, kan såkaldte "cykelsamlere" score sig en gratis tur ved at køre cyklen til nærmeste station. Derudover vil turen udløse nogle rabatpoint, der kan bruges til restauranter eller oplevelser.

"Havelågen" giver plads til den nye rytter

Den gamle bycykel, der i løbet af sin karriere fik det knap så flatterende tilnavn "havelågen", blev oprindeligt lanceret i 1995 i København. Dengang var København foregangsby og en af de første i verden til at introducere et bycykelsystem. Havelågen gik på pension sidste år.

Den nye bycykel er heller ikke den store racer, og Københavns egen bjergetape, bedre kendt som Valby Bakke, kan mistænkes for at blive en mindre udfordring, men til gengæld kan cyklen tage nogle knubs og kan prale af en levetid på 8 - 10 år.

- Det er jo ikke en Tour de France-cykel, men der er flere gear på, og både den og skærmen er bygget til at være robust og nem at reparere. Oplever man problemer med cyklen, kan det fejlmeldes på skærmen, og så vil en af vores teknikere tage ud og kigge på den, siger Niklas Marschall.

"Dopet" med el

Skulle Valby Bakke blive et problem, er der hjælp at hente med cyklens el-funktion. Samtlige bycykler har nemlig en indbygget el-motor til at hjælpe den pressede københavnerrytter op (og ned) ad bakken.

Dog kan kun 10 procent af cykelnettets bycykler køre på strøm ad gangen foreløbigt, men det kan udvides senere hen, hvis behovet er der. København har jo også andre krævende bakker end lige den i Valby.

Fra 1. oktober vil udrulningen af de 1265 nye bycykler begynde i Københavns og Frederiksberg Kommune. Efterfølgende regner Cykel DK med at fortsætte til hele landet.

Hvad kommer det til at koste?

  • Uden abonnement: 20 kroner i timen. Kreditkortoplysninger indtastes på cyklens skærm.

  • Privatabonnement: 50 kroner om måneden. De første 30 minutter er gratis, og derefter er det 4 kroner per påbegyndt time.

  • Firmaabonnement: 25 kroner om måneden. De første 30 minutter er gratis, og derefter er det 4 kroner per påbegyndt time.

  • Hvis man vil benytte sig af bycyklens el-funktion, vil det koste yderligere 2 kroner mere i timen og en månedlig ekstra betaling på 15 - 20 kroner.