INTERAKTIV GRAFIK: Så meget må din motor larme

Tast din egen nummerplade og se, hvor meget motoren på din bil eller motorcykel - helt lovligt - må larme, når du gasser op.

I denne interaktive grafik kan du indtaste din nummerplade og se, hvor meget motoren på dit køretøj må larme, når du gasser op.

Ovenstående liste består af eksempler på konkrete biler fra Motorregistret, så du kan sammenligne dit resultat med andre modeller. Det betyder dog ikke, at alle køretøjer af de nævnte modeller må larme præcis lige så meget som eksemplet, for det afhænger bl.a. af den præcise motortype og registreringsår.

Den meget populære Peugeot 208 må for eksempel larme op til 88 decibel, hvis det er sportsmodellen med 208 hk, eller ned til 76 decibel, hvis det er en lille 1,2-motor med 82 hk. Men den model, som flest ejer, må larme 77 decibel. Andre konkrete køretøjer er udvalgt, fordi de enten må larme ekstremt meget eller ekstremt lidt.

Oplysninger på de enkelte køretøjer har DR's Undersøgende Databaseredaktion indhentet fra Motorregistret, som er en offentlig database. Oplysningerne er knyttet til en nummerplade, derfor kan du slå dit eget køretøj op.

Det er desværre ikke alle biler, der har fået registreret en støjgrænse i Motorregistret. Hvis du ikke kan finde din egen bil eller motorcykel, kan du i stedet lede efter modellen på Færdselsstyrelsens hjemmeside. Det kan være lidt svært at navigere sig frem til den rigtige model, men et godt tip til at begynde søgningen på er, at langt de fleste almindelige biler er i kategorien 'personbil M1'.

DERFOR ER DER FORSKEL

  • Færdselsloven siger, at en "fører af motordrevet køretøj skal betjene køretøjet således, at det ikke afgiver unødig støj".

  • Men der findes ingen generelle grænser for motorstøj.

  • Hver enkelt bil og motorcykel har sin egen grænse, som blandt andet afhænger af produktionsåret og motorens størrelse.

  • Det kaldes en typegodkendelse, og tommelfingerreglen er, at når først køretøjet har fået godkendelsen, gælder støjgrænsen resten af dets levetid.

  • Nogle køretøjers godkendelse går helt tilbage til den danske udstyrsbekendtgørelse fra 1955, mens nyere biler ofte har fået deres godkendelse i et andet EU-land - og så gælder reglerne også herhjemme.Kilde: Færdselsstyrelsen, Retsinformation.dk