Israelsk lobby stod bag klagestorm mod Movia

Flere israelske organisationer forsøgte at påvirke Movia til at fjerne omstridt kampagne på københavnske busser mod bosættervarer.

"Vores samvittighed er ren! Vi hverken køber produkter fra de israelske bosættelser eller investerer i bosættelsesindustrien", står der i kampagnen fra Dansk-Palæstinensisk Venskabsforening.

Israelske organisationer forsøgte aktivt at påvirke Movia til at sløjfe en omstridt kampagne mod varer fra israelske bosættelser på 35 københavnske busser.

Trafikselskabet endte efter få dage med at droppe kampagnen efter at have modtaget omkring 90 klager, hvoraf størstedelen var skrevet på engelsk og dermed ser ud til at komme fra udlandet.

Flere af afsenderne angiver da også, at de kommer fra steder så forskellige som Tel Aviv og Japan.

Det viser en aktindsigt, som DR Nyheder har fået i klagerne.

Klageskabelon delt på Facebook

Af aktindsigten fremgår, at under 20 af de klager, der blev indgivet, før kampagnen blev taget af busserne, var skrevet på dansk. DR Nyheders optælling viser, at over 60 af klagerne var skrevet på engelsk, og at cirka 45 af dem var helt eller stort set enslydende.

Organisationerne Israel-Europe Freedom Center (IEFC) og My Israel opfordrede i slutningen af april israelere til at klage til Movia over kampagnen.

I et Facebook-opslag har IEFC delt et forslag til ordlyden af en klage.

- Jeg er blevet udsat for den nylige hadefulde reklamekampagne på jeres busser. I annoncen er der indhold, som sårer mine følelser som israeler og det israelske folks følelser, står der i klageudkastet, som du kan se i original form i bunden af artiklen.

Opfordres til høflighed

Det er den samme ordlyd, der i helt eller stort set identisk form går igen i 45 af klagerne, som er sendt til Movia den 28. og 29. april.

I Facebook-opslaget fra den israelske organisation står der også, at klagen skal være høflig, skrives på engelsk og sendes til Movias administrerende direktør, Dorthe Nøhr Pedersen, ligesom direktørens mailadresse fremgår.

Klagerne er sendt på forskellige tidspunkter, og afsenderne er blevet anonymiseret af Movia af hensyn til deres sikkerhed efter hærværk og afbrænding af flere Movia-busser, og da visse af henvendelserne afspejler afsenderens religiøse tilhørsforhold.

DR Nyheder har derfor ikke mulighed for at tage højde for eventuelle dubletter.

Vil fortsætte kampen

Kampagnen skulle have kørt på Movia-busserne fra 27. april og to uger frem, men den overlevede kun til 30. april.

Dansk-Palæstinensisk Venskabsforening har siden forsøgt at få Movia til at genoptage kampagnen.

Foreningens formand, Fathi El-Abed, er målløs over, at så stor en andel af klagerne kom fra udlandet.

- Det bekræfter mig i, at det hele har været orkestreret hovedsageligt fra udlandet, siger han og fortsætter:

- Kræver Movia virkelig, at man skal tage det så alvorligt, at der er kommet så meget på engelsk fra udlandet - og nu beviseligt fra en gruppe, der orkestrerer kampagner om Israel og Israels besættelse?

Israelsk organisation glæder sig

I et interview med radiostationen Voice of Israel fortæller administrerende direktør for den israelske organisation IEFC William T. Roth, hvordan hans forening har agiteret mod kampagnen.

Han udlægger Movias beslutning om at sløjfe kampagnen som en sejr for IEFC og My Israel, som også var en del af modtrækket.

- IEFC kontaktede parlamentarikere i det danske parlament såvel som repræsentanter i Borgerrepræsentationen i København. Og ved også at kontakte Movias direktør lykkedes det at få den meget hurtigt ned, siger han om kampagnen.

William T. Roth skriver også på Twitter, hvordan den israelske bevægelse har vundet en sejr i sagen:

https://twitter.com/wilhelmtroth/status/593818141777506305

Movia: Vi har ikke været under pres

Movia har modtaget godt 330 takkebreve i anledning af beslutningen om at fjerne kampagnen, oplyser trafikselskabet. 83 procent af takkebrevene var ifølge selskabet på dansk.

Derudover har selskabet modtaget 410 klager over, at kampagnen er blevet fjernet, heraf to på engelsk.

DR Nyheder har forsøgt at få en kommentar fra Movia om, at israelske organisationer har opfordret israelere til at sende klager til Movia og selv har sendt en mail til selskabet om sagen, som også indgår i DR Nyheders aktindsigt.

Chef for direktionssekretariatet i Movia Camilla Struckmann henviser i en sms-besked til Movias redegørelse om sagen fra 5. maj.

Hun påpeger i den forbindelse, at "Movias bestyrelse ikke har været under pres fra nogen eller noget".

Vil stoppe nye kampagner

William T. Roth fra den israelske organisation fortæller i interviewet med Voice of Israel, at hans organisation er i kontakt med repræsentanter i Danmark og med organisationens chapter i Danmark.

De er ifølge formanden klar til at modarbejde eventuelle nye kampagner.

Også Israel Online Ambassadors bakker op om Movias beslutning om at droppe kampagnen. Organisationen opfordrer sine flere end 32.000 følgere på Facebook til at tilkendegive deres støtte på Movias Facebook-side:

Ny kampagne på vej

Formand for Dansk-Palæstinensisk Venskabsforening Fathi El-Abed mener, at bestyrelsen i Movia bør forholde sig til de israelske organisationer, der står bag klagestormen.

- Er det virkelig de grupper, som har været med til at presse Movia til på under 24 timer at tage en så udemokratisk beslutning? siger han.

Dansk-Palæstinensisk Venskabsforening fremskynder nu en landsdækkende kampagne mod varer fra israelske bosættelser. Den kommer i modsætning til den tidligere ikke kun til at køre på busser.

Ifølge Fathi El-Abed vil kampagnen også stille spørgsmål til Movias ageren i sagen.

Det fremgik oprindeligt af denne artikel, at Movia droppede kampagnen "på grund af klager". Den sætning er ændret til, at Movia droppede kampagnen "efter at have modtaget omkring 90 klager".

FacebookTwitter