'Jeg har ikke set det værre i 26 år': Lange ventetider på køreprøver fortsætter

Både politi og kørelærere ser muligheder i, at Færdselsstyrelsen får ansvaret for kørekort fra oktober.

Ifølge Københavns Politi er en af årsagerne til de lange ventetider, at omkring 45-50 procent dumper køreprøven. (Foto: Henning Bagger © Scanpix)

Hvis du drømmer om at sætte dig bag rattet og køre mod horisonten, men du ikke har kørekortet endnu, så bliver du nødt til at væbne dig med tålmodighed.

Ventetiden på at kunne komme til især køreprøve er nemlig meget lang, fortæller Bent Grue, der er landsformand for Dansk Kørelærer Union.

- Det kan beskrives med et ord. Kaos. Jeg har ikke set det værre i de 26 år, jeg har været kørelærer. Det er stort set umuligt at få både teori- og køreprøver.

Tal fra Rigspolitiet viser, at Københavns og Nordsjællands Politi i flere måneder ikke har kunnet leve op til målsætningen om maksimal ventetid på en køreprøve. Og det skyldes især corona, siger Bent Grue.

- Vi var nedlukket fra december næsten til og med april. Det betyder, at der har været en kæmpe pukkel.

Derudover er der ifølge Bent Grue også mange, som skal have generhvervet kørekortet, ligesom kørelærerne har mange elever, der skal færdiggøres, fordi mange er blevet hjemme i sommerferien.

Problemet med lange ventetider er størst i København og har været det i mange år, men faktisk har det spredt sig til både hele Sjælland, Fyn og det meste af Jylland, fortæller Bent Grue.

- Det gør det dyrere for eleverne, fordi det koster ekstra køretimer at vedligeholde for at kunne være klar til køretime.

Aflyst to gange

At de lange ventetider på køreprøve er både besværligt og dyrt, det kender Lasse Bygland på 26 år alt til.

Da han begyndte på kørekortet i august sidste år, kørte det egentlig meget godt i begyndelsen, men da han nærmede sig køreprøven gik det galt.

- Jeg fik en tid i Hillerød, men 48 timer inden, jeg skulle op, blev den aflyst. Så fik jeg en ny tid, fordi nogle elever på køreskolen byttede rundt. Jeg stod op om morgenen, men nogle timer inden jeg skulle op, fik jeg besked på, at prøven var aflyst, siger han.

Lasse Bygland fik få timer inden sin køreprøve besked om, at den var aflyst. (© DR)

I alt endte fire køreprøver at blive aflyst. Da Lasse Bygland skulle bruge kørekortet til sit arbejde som salgskonsulent, blev han ligesom mange andre nødt til at se andre veje - bogstavelig talt.

Hans kørelærer fik tid til ham i Nykøbing Falster, og selvom der skulle to forsøg til, så kom kørekortet i hus for to uger siden.

Og selvom Lasse Vetter Bygland ikke vil lægge hele skylden for den dumpede prøve på det, så mener han, at det kan have haft betydning, at han aldrig havde kørt i Nykøbing Falster før.

Og det er Bent Grue helt enig med ham i.

- Problemet med den praktiske køreprøve er, at rigtig mange dumper, fordi de ikke kender byen, og det gør kørelæreren heller ikke. Jeg har jo ikke en kinamands chance for at lære mine elever noget om vejene i for eksempel Sønderborg.

Har ikke flere ressourcer

Hos Københavns Politi kender man udemærket godt til de lande ventetider på køreprøver. Ifølge politiinspektør Steen Søder, der er chef for Center for Færdsel og Trafik hos Københavns Politi, skal noget af forklaringen dog også findes hos kørelærerne og eleverne.

- Vi har en stor udfordring med en høj dumpeprocent, der ligger omkring 45-50 procent. Hver gang vi lægger en prøve ud, så er der en, der dumper, og som skal op igen. Det gør det sindssygt svært for os at komme af med coronapuklen, siger han.

Steen Søder er politiinspektør og chef for færdsel og trafik i Københavns Politi. (© DR)

Ifølge Steen Søder har man ansat flere sagkyndige, og man leverer i København i omegnen af 25 procent flere i år end på samme tid sidste år, men mange bliver også hjemme fra sommerferien.

- Uanset hvad vi lægger i af ressourcer, så er det utrolig svært at leve op til, siger Steen Søder.

Fra oktober er det ikke længere politiet men Færdselsstyrelsen, der overtager kørekortsområdet. Og det glæder kørelærerne sig til.

- Politiet har været bagud i flere år, og de har ikke ansat nok sagkyndige. Når der er terror i Danmark, eller der er grænseovervågning, så bliver de sagkyndige sat til andet arbejde. Når det overgår til Færdselsstyrelsen, så bliver det et kerneområde, og vi krydser fingre for, at de kan klare det, siger Bent Grue.

Og politiinspektør Steen Søder mener faktisk også, at overdragelsen til Færdselsstyrelsen kan give pote.

- Der er mulighed for at kigge på hele systemet, og hvordan det hænger sammen, så man måske kan få bedre styring på det.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk