Jeppe arbejder i Danmarks næstmest utroværdige branche: - Det handler om at holde, hvad man lover

Jeppe Jørs ejer to store brugtvognsforhandlere på Sjælland. Han overtog virksomheden fra sin far som blot 25-årig.

Brugtvognsforhandlere fifler med kilometertællerne, skjuler ridser og skrammer fra kunderne, glemmer at oplyse om reklamationsret og lyver bilerne meget yngre, end de i virkeligheden er.

Holdningerne og fordommene om brugtvognsforhandlere er mange, og derfor scorer branchen ofte meget lavt, når danskerene skal vurdere hvilke faggrupper, der er de mest troværdige.

Men størstedelen af forhandlerne er til at stole på og springer ikke over, hvor gærdet er lavest, mener den 26-årige brugtvognsforhandler Jeppe Jørs, som ejer virksomheden Jørs Biler og har forretninger i Næstved og Køge.

Han medvirker i programmet 'De unge brugtvognsforhandlere', som sendes på DR1 i aften kl. 20.30 og de næste fem onsdage. Programmet følger en række af personer i begyndelsen og midten af 20'erne, der forsøger at få fodfæste i branchen.

For et år siden overtog Jeppe Jørs familievirksomheden 'Jørs Biler' efter sin far, og med sin medvirken i programmet har han et klart budskab.

- Mit store mål er at vise, at min virksomhed ikke lever op til de fordomme, mange har om branchen og fortælle, at størstedelen af bilforretningerne holder, hvad de lover, siger den 26-årige brugtvognsforhandler.

- Jeg er tredje generation i virksomheden. Jeg kunne se, at min far holdt, hvad han lovede, og det betød, at kunderne kom igen. Det bliver en meget sjovere forretning at have, når man har en stor fast kundekreds, som er glade og tilfredse, siger Jeppe Jørs, der fremhæver, at Jørs Biler ligger i top ti over de bedste bilforhandlere på Trustpilot.

I klippet fra programmet herunder får Jeppe Jørs et salg i hus, efter han har udbedret ridser og buler.

Næstmindst troværdige branche

Hvis det står til den danske befolkning, er Jørs Biler dog en af undtagelserne, der bekræfter reglen om, at brugtvognsforhandlere går lidt længere end tilladt for at score den fede økonomiske gevinst. Radius Kommunikation udgav i november sidste år deres seneste måling af troværdigheden blandt 20 udvalgte faggrupper.

Og tallene er dyster læsning for bilforhandlere, der blandt de 2.003 adspurgte blev vurderet som den næstmindst troværdige faggruppe, kun overgået af politikere i manglende troværdig.

Netop den problematik er også noget, som er absolut højest på dagsordenen i branchen, fortæller Karl-Ove Pedersen, der er direktør i Dansk Bil Forhandler Union, som er en brancheorganisation med 142 medlemmer.

- Der er ikke nogen tvivl om, at den her branche til alle tider har tiltrukket nogle personer, som ikke havde til hensigt at handle troværdigt, siger Karl-Ove Pedersen.

Minus 100 point

Ifølge direktøren begynder de nye i branchen med minus 100 point på troværdighedskontoen. Hvis man herefter gør alt efter bogen, så kan man nå op på et stort rundt nul. Han gør derfor meget ud af at overbevise nye unge bilforhandlere om, at de skal melde sig ind i en brancheforening.

- En ung brugtvognsforhandler vil så kunne sige til kunden, at: 'Jeg er medlem af en brancheforening, og det sikrer dig som forbruger, hvis jeg er en bandit', siger direktøren i Dansk Bil Forhandler Union og fortsætter:

- Vi går ind og giver kunden nogen garantier, så hvis kunden køber en bil hos en af vores medlemmer, og forhandleren ikke lever op til loven, går vi ind og holder kunden skadesløs. Samtidigt hjælper vi forhandleren med at besvare kundeklager og give dem svar på, hvad der er op og ned i lovgivningen.

26-årige Jeppe Jørs' virksomhed er medlem af brancheforeningen Autobranchen Danmark, der er Danmarks største. Han vil nemlig gå langt for at sikre, at kunderne kan stole på virksomheden.

- Det handler helt enkelt om at holde, hvad man lover. Når jeg sælger en bil, sørger jeg derfor for, at der er helt klare retningslinjer mellem mig og kunden. Og så går jeg meget op i, at hvis kunden føler, at der er et eller andet galt med bilen, så får jeg skrevet det ned og udbedret det. Jeg er altid klar til at tale om tingene for vigtigst af alt, så skal begge parter være tilfredse, siger han.

- Hvis vi i sjældne tilfælde ikke kan nå til enighed, får vi testet bilen af FDM og får udbedret de fejl, som de påpeger, siger han.

Jørs Biler er en familiedrevet virksomhed fra 1962, som blev grundlagt af Jeppe Jørs' farfar. (Foto: André Andersen)

Brancheforening: Det går den rette vej

Men selv om Jeppe Jørs scorer højt i troværdigheden blandt sine kunder og selv mener, at han driver sin virksomhed helt efter bogen, oplever han også en masse fordomme om sin profession. Derfor tager han også visse forholdsregler, når han møder nye mennesker.

- Når jeg bliver spurgt, om hvad jeg laver, siger jeg ikke, at jeg er brugtvognsforhandler, men siger blot, at jeg forhandler biler. Jeg ved nemlig, at der er mange fordomme om brugtvognsforhandlere. Hvis der så bliver spurgt mere ind til det, så forklarer jeg, at vi er et ældre firma, som har specialiseret os i pæne brugte biler, siger ejeren af Jørs Biler.

Jeppe Jørs' måde at drive sin forretning på er mere og mere fremherskende i branchen, fortæller Karl-Ove Pedersen fra Dansk Bil Forhandler Union.

- Jeg synes, at det går absolut den rette vej. Det er klart, at der er altid er nogen, som vil forsøge at komme ind i branchen uden, at de har de rette forudsætninger, og det kan give nogle udfordringer. Og så er der fåtallet, som vil forsøge at småsvindle sig igennem, siger han.

Kunderne er mere årvågne

Det er dog svært at konkludere med sikkerhed, at det går den rigtige vej i branchen.

Det fortæller Helle Brasch, der er jurist i FDM, som er motorejernes forbrugerorganisation og pt. har 240.000 medlemmer.

Hun hjælper de forbrugere, som er stødt på nogle af de brodne kar og oplever, at der er en stigning i antallet af klager i forbindelse med køb af brugte biler. Men den stigning kan dog muligvis forklares ved, at kunderne har fået bedre rettigheder og er mere klar over, hvordan de skal undgå at blive snydt.

- Nu har jeg arbejdet i FDM i mange år, og i begyndelsen ydede købeloven ikke den samme beskyttelse, som den gør nu. Nu er der kommet et ankenævn for biler, og FDM har mulighed for at føre retssager for deres kunder, siger Helle Brasch.

Hun fortæller også, at folk tidligere var mere autoritetstro og rettede sig efter, hvad forhandleren sagde, selv om de måske blev snydt.

Nu ser Helle Brasch fra FDM i stedet, at forbrugerne for eksempel er blevet til at søge informationer, inden de kører dankortet igennem maskinen.

- Tidligere har der helt sikkert været nogen, som af den ene eller anden grund gav op og bøjede nakken og sagde, at så må det være sådan. Det er der ikke på samme måde nu, siger Helle Brasch fra FDM.

FDM har på sin hjemmeside udarbejdet en tjekliste for, hvad du skal være opmærksom på, når du køber en brugt bil. Den kan du læse her.

Du kan se første afsnit af "De unge brugtvognsforhandlere', som følger Jeppe Jørs og en række af hans unge kolleger i branchen, på DR1 kl. 20.30 i aften og efterfølgende på dr.dk/tv.

Facebook
Twitter