Julehjælpen.dk beklager: Hård besked til Bettina var en fejl

Formand for frivillig julehjælp siger undskyld, efter ansøger fik at vide, hun ”bare var krævende”.

Formand for julehjælpen.dk, Rene Husted Vahl, beklager dybt, at en ansøger fik besked om, "hun var bare krævende", da hun ønskede sig hjælp til mad til jul. (© dr)

Der er røde ører i den frivillige organisation julehjælpen.dk, der afviste Bettina Cebulas ansøgning om julehjælp med henvisning til, at hun bare var krævende. Organisationen er en af de største private indsamlinger til julehjælp herhjemme og matcher donorer med trængende, der ønsker lidt ekstra til jul.

Formand og stifter af den frivillige organisation, Rene Husted Vahl, forklarer, at der er tale om en klar fejl, når en mor til to kan få sådan en besked.

Hvad tænker du om det?

- Vi sidder her som frivillige, men det er selvfølgelig ikke særlig heldigt, at den melding kom med ud, men det er jo det, der sker, når der er mennesker indblandet.

Pressede frivillige

Jeg har talt med Bettina. Hun er jo – for at sige det mildt – rigtig ked af det og vred over at få at vide, hun er en krævende person. Er det normalt, I skriver sådan til folk?

- Nej, selvfølgelig er det ikke det. Du vil heller ikke kunne finde andre, der har fået sådan et svar.

- Vi har fået 5.000 ansøgere igennem i år, og vi sidder 25 mand og klarer det. Så bliver man presset, og så sker der nogle ting, som ikke er helt hensigtsmæssige. Jeg har også skrevet undskyld til Bettina. Jeg har skrevet en lang mail, hvor jeg beklager, og mere kan jeg ikke gøre ved det. Jeg kan jo ikke gøre det, der er sket, om.

Formand i mail: Det var ikke til dig

Rene Husted Vahl har efterfølgende mailet med Bettina Cebula. Her understreger han, at ”den besked var så slet ikke ment til dig”.

I mailen siger du, at det ikke er hende, I omtaler. Men det siger du altså nu, at det er det?

- Jeg ved ikke, om den præcise formulering, der står, er ment på hende. Det kan jeg ikke forestille mig.

Så formuleringen ”Hun blev godkendt i går. Hun er bare krævende”. Det er ikke en formulering, der går på Bettina?

- Ikke så vidt jeg ved, nej.

Frivillig julehjælper undskylder

Okay – for man kan jo godt få det indtryk, når man læser mailen?

- Det forstår jeg udmærket godt. Det, der ligger i det, er, at der sidder omkring 25 frivillige mennesker og klarer det her hele juleperioden igennem. Der har vi haft 5.000 ansøgere gennem og nok lige så mange donorer. Det vil sige, at folk er pressede.

Alt det, der står i mailen, passer jo på Bettinas situation. Hvorfor skulle den sidste del med, at hun er krævende, så ikke være rettet mod hende også?

- Det eneste, jeg kan forholde mig til, er, at den frivillige (navnet fjernet, red.) siger, det var en fejl. Det var ikke til hende.

Men du kan godt se pointen?

- Det kan jeg godt. Og jeg har også talt med den frivillige omkring det, og hun er meget ked af det og har sagt undskyld rigtig mange gange.

Drukner i ansøgninger

Så det er et udtryk for, at I har været pressede, I har mange ansøgninger, og så er I kommet til at skrive noget, I ikke skulle have skrevet. Er det sådan, jeg skal forstå det?

- Det er fuldstændig sådan, du skal forstå det. Jeg kan fortælle dig, at hele sidste år havde vi 2.000 ansøgere. Indtil videre har vi haft 5.000 i år. Vi kan simpelthen ikke følge med. Vi er nødt til at stoppe for ansøgninger i aften – så pressede er vi. Indtil videre er to af de frivillige gået ned med stress.

Facebook
Twitter