Julie blev slået og mobbet i skolen: De voksne gjorde ikke nok

11-årige Julie fra Kastrup synes ikke, de voksne gjorde nok for at bremse den mobning, hun var udsat for.

Spark, slag og grimme ord.

Børn i folkeskolen oplever ofte, at lærerne sjældent tager det alvorligt, når der bliver mobbet.

Det viser en undersøgelse fra Dansk Center for Undervisningsmiljø.

Julie blev slået og sparket

En af dem, der har prøvet mobningen på sin egen krop er 11-årige Julie Gehler, som går i fjerde klasse på Løjtegårdsskolen i Kastrup.

- Jeg er blevet kaldt dumme ting, og jeg er blevet sparket og slået.

- I situationen kommer man måske til at grine, fordi man ikke vil vise, man er svag, og når man kommer hjem, så bliver man rigtig ked af det, siger Julie Gehler.

En dreng fra Julies skole har blandt andet truet hende med et rundboldbat og sagt, at han ville slå hende, så hun skulle på hospitalet.

- Der blev jeg rigtig bange.

Lærerne ser ikke mobningen

Julie Gehler mener ikke, at lærerne på skolen ikke altid gjorde nok ved det, når hun har henvendt sig og fortalt om episoderne.

For selvom skolen arrangerede et møde mellem hende og mobberen, hvor der også var en mobbevejleder, så stoppede det ikke problemerne, fortæller Julie.

- Jeg har sagt det rigtig mange gange. Både til skoleinspektøren og til lærerne, men de gør ikke rigtig noget. De siger det måske lige til ham (der har mobbet, red.), men jeg savnede, at det havde mere alvorlige konsekvenser for ham, fortæller hun.

Flere end 80.000 elever fra 4. til 10. klasse har svaret på undersøgelsen, og hver tredje svarer, at de voksne aldrig eller kun nogle gange gør noget ved mobning på skolen.

Ofte er det fordi, lærerne ikke har samme oplevelse, som børnene af, at der b.liver mobbet. Derfor negligerer de det, siger mobbeforsker Helle Rabøl Hansen fra Aarhus Universitet, som står bag undersøgelsen.

Det er også Julie Gehlers oplevelse.

- Jeg tror, det er fordi, de ikke kan sætte sig ind i det, hvis de ikke har været der.

Svært at skelne mellem mobning og drillerier

Det er ellers ikke, fordi lærerne ikke vil, fortæller Trine Jensen, der er AKT-lærer (adfærd, kontakt og trivsel) på Julie Gehlers skole.

- Jeg får mange henvendelser fra mine kollegaer, der gerne vil handle på problemerne.

- Men jeg oplever også, at lærerne og eleverne ikke altid har den samme opfattelse af, hvad der er mobning, og hvad der er uskyldige drillerier, siger hun.

Gang i den digitale mobning

Teknologien har heller ikke altid gjort det nemmere at være barn. En stor del af mobningen foregår nemlig også på de sociale medier, hvor de unge er meget aktive.

- Det, der kan virke som små bemærkninger, kan have en stor betydning, fordi der kan være en forhistorie måske på Facebook fra aftenen før, siger Trine Jensen.

- Det kan være svært at se, og vores antenner er hele tiden ude, men mobning er en svær størrelse.

Se hele interviewet med Julie Gehler øverst i artiklen. I videoen herunder kan du se et interview med AKT-lærer fra Løjtegårdsskolen Trine Jensen.

http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:532046866187a21e587f190b

Facebook
Twitter